Oulun seurakuntien vanhimmat urut ovat 106 vuoden takaa

Kuvassa uusimmat eli Karjasillan kirkon urut. Kuva: Sanna Krook/Kirkon kuvapankki.

Oulun ev.lut. seurakuntien kaikista uruista on tehty esittelyt, ja ne löytyvät seurakuntien verkkosivuilta. Tiedot ovat Oamkin musiikin tutkinto-ohjelmasta kanttoriksi valmistuvan Ilmari Oikaraisen opinnäytetyöstä Säestyssoitinten vuosisata. Oulun seurakuntayhtymän urut.

Karjasillan kirkon urut 2013_17_M.jpg

Oulun seurakunnissa on käytössä olevia urkuja kaikkiaan 27. Tiedoista käy ilmi muun muassa urkujen rakennusajankohdat ja rakentajat, urkujen edustama soinnillinen tyylikausi sekä äänikertaluettelo eli dispositio.

Vanhimmat käytössä olevat urut ovat 106 vuoden takaa vuodelta 1907 ja uusimmat vuodelta 2013. Vanhimmat urut sijaitsevat Jäälin kappelissa, uusimmat Karjasillan kirkossa. Oulun seurakuntien alueella urkuja on rakennettu eniten 1970- ja 1980-luvuilla.

”Uruista löytyy paljon yhtäläisyyksiä etenkin rakennustyylin suhteen, mutta suurin osa niistä on niin sanottuja yleisurkuja eli rakentamisessa on huomioitu monien eri aikakausien vaatimuksia”, Oikarainen kuvailee.

Oulun seurakuntien uruista ei ole aiemmin tehty näin kattavaa tutkimusta tai esittelyä.

”Tieto on arvokasta, sillä urut ovat olennainen osa kirkon esineistöä. Esittelyjä hyödynnetään käytännössä muun muassa silloin, kun urkuja on tulossa soittamaan henkilö, joka ei ole aiemmin kyseisiä urkuja soittanut. Jokaiset urut ovat erilaiset, joten etukäteistiedosta on paljon hyötyä soittajalle”, Karjasillan seurakunnan kanttori Juha Soranta sanoo.

Urkujen tiedot kuvineen löytyvät Oulun seurakuntien verkkosivuilta linkkeinä kunkin tilan kohdalta sekä koosteena Kirkot ja tilat -pääsivulta www.oulunseurakunnat.fi/kirkot-ja-tilat

Suora linkki koostetiedostoon: http://www.oulunseurakunnat.fi/documents/332811/7453320/Oulun+urut+kaikki/d82b84bf-8cb2-432f-8a60-327bb795e821

Lisätietoja:

Ilmari Oikarainen, p. 040 719 1593, ilmari.oikarainen@gmail.com

Karjasillan seurakunnan kanttori Juha Soranta, p. 050 406 7286, juha.soranta@evl.fi

Thu Feb 25 08:41:00 EET 2016