Kirkolliskokous- ja hiippakuntavaltuustovaalit käydään 9.2.2016

Tiedote 2.2.2016

Kirkolliskokous syksy 2015-1971.jpg

Suomen evankelis-luterilaisen kirkon kirkolliskokousvaalit ja hiippakuntavaltuustojen vaalit järjestetään ensi viikon tiistaina 9.2.2016.

Kirkolliskokous on kirkon ylin toimielin. Se käsittelee kirkon oppia ja työtä sekä kirkon lainsäädäntöä, hallintoa ja taloutta. Kirkolliskokoukseen valitaan hiippakunnista 96 edustajaa, joista 32 on pappeja ja 64 maallikoita.

Hiippakuntavaltuusto tukee ja edistää kirkon tehtävän toteutumista omassa hiippakunnassaan ja sen seurakunnissa. Hiippakuntavaltuustolla on muun muassa oikeus tehdä esityksiä kirkolliskokoukselle.

Vaaligalleriassa voi tutustua ehdokkaisiin

Molemmissa vaaleissa valitaan erikseen maallikkoedustajat ja pappisedustajat.

Seurakunnan ja seurakuntayhtymän luottamushenkilöt (maallikkojäsenet) ovat äänioikeutettuja maallikkoedustajien vaaleissa. Pappisedustajien vaaleissa äänioikeutettuja ovat hiippakunnan papit.

Kirkon tiedotuskeskus on koonnut kirkolliskokousvaalien ja hiippakuntavaltuustovaalien ehdokkaista verkkosivuston, jossa ehdokkaat esittäytyvät. Molempien vaalien ehdokkaisiin ja valitsijayhdistyksiin voi tutustua Ehdokasgalleriassa.

Kirkolliskokousvaalin tuloksista  tiedottaa Kirkon tiedotuskeskus  heti tulosten selvittyä, mahdollisesti jo vaalipäivän iltana 9.2. osoitteessa http://sakasti.evl.fi/kirkolliskokousvaalit.

Hiippakuntavaltuustovaalien tuloksista tiedottaa Oulun hiippakunta verkkosivuillaan, osoitteessa www.oulunhiippakunta.evl.fi. Tulokset saadaan selville aikaisintaan 10.2.

2016-02-04 13:32:30.0