Viikon tarinat - ainutlaatuisia kertomuksia lapsille ja aikuisille

Aiemmin julkaisematon Viikon tarina saa ensi-iltansa kerran viikossa

Elli ja Allu leikkivät sisällä kotona, mutta sitten leikit loppuvat. "Tylsää, mitäs nyt tehdään?" Äiti ei keksi. Hän tekee töitä tietokoneella. Isäkään ei ehdi, kun sillä on kännykkänsä kanssa kiireitä.

Maaliskuun lopulla Kirkkohallitus julkaisi  YouTube-kanavallaanLinkki avautuu uudessa välilehdessä ensimmäisen Viikon tarinan. Korona-arkea oli ehditty elää vasta pari viikkoa. Lasten muuttuneen arkiympäristön keskelle haluttiin tarjota tarinoita, jotka auttaisivat heitä jäsentämään todellisuutta ympärillään. Viisiminuuttisen tarinan avulla lapsen on helpompi ymmärtää elämäänsä ja pohtia toiveitaan. Nelivuotiaan lapsen äiti jakaa ajatuksen:

”Kiitos näistä saduista. Lapseni muistaa, että pitää ottaa hyvä asento ja hengittää pari kertaa syvään. Tuijottaa tarinan alusta loppuun.”

Aiemmin julkaisematon Viikon tarina saa ensi-iltansa kerran viikossa. Jokainen tarina rakentuu eri kirjoittajan näkökulmasta käsin. Kirjoittajat edustavat yhteiskunnan osaajia laaja-alaisesti ja monipuolisesti. Kirjoittajissa on mukana asiantuntijoita muun muassa Opetushallituksesta, yliopistoista, THL:stä ja kirkosta.

Kesäkuun ensimmäisellä viikolla julkaistaan sarjan kymmenes Viikon tarina. Sen kirjoittaa yliopistotutkija Niina Putkonen. Hän kertoo tarinan ajatuksesta näin:

”Tarina keskittyy majan rakentamiseen kahden ystävyksen kesken. Tarina linkittyy myös juuri päättyneeseen Id al-Fitr -juhlaan”.

Tarinoista hyötyä koteihin sekä kasvatuksen ammattilaisille

Viikon tarinat saavat toivottua jatkoa. Ne rikastuttavat jatkossakin lasten elämää. Elokuusta alkaen tarinoita kerrotaan muun muassa vastaanottokeskuksen arjesta, hiljaisuuden voimasta, lestadiolaisuudesta ja isoäidin kuolemasta.

Viikon tarinaa voi hyödyntää katsomuskasvatuksessa, varhaiskasvatus- ja perhetoiminnassa ja tietysti kotona yhdessä lasten kanssa.

Eräs äiti kirjoittaa palautteessaan:

”Jaoin tämän yhteen meidän asiakkaiden suljettuun Facebook-ryhmään. Vähän satuja aikuisillekin prinsessoille, jotka ajelevat sähköisillä valtaistuimillaan.”

Viikon tarinatLinkki avautuu uudessa välilehdessä

2020-05-20 13:33:00.0