Ruoka-apua annoksina ja ruokakasseina vähävaraisille oululaisille

(Päivitetty 20.4.2022) Oulu-apu on päättynyt 31.7.2020

Oulun seurakunnat auttavat vähävaraisia oululaisia muun muassa ruoka-avun muodossa Oulu-avun piiriin kuuluvissa palveluissa koronaepidemian aikana.

Ruoka-apua jaetaan sekä ruoka-annoksina että ruokakasseina. Ruoka-apu on saajilleen maksutonta.

Ruoka-annoksia jaossa Tuiran alueella

Ruoka-annoksia jaetaan Tuiran alueella Toppilan asukastupa Alvarissa ja Puolivälinkankaan nuorisotalon tiloissa. Jakopäivä on perjantai klo 12 alkaen.

Ruuan valmistaa Oulun seurakuntayhtymän emäntäpalvelut, joka käyttää ruuanvalmistuksessa myös hävikkiruokaa.

”Ruoka-annoksia on jaossa heinäkuun loppuun saakka. Tämän jälkeen jälkeen resurssit arvioidaan uudelleen”, sanoo Oulun seurakuntayhtymän yhteisen kirkkoneuvoston puheenjohtaja, kirkkoherra Niilo Pesonen.

Ruokakasseja diakonisin perustein

Ruokakassien jaossa käytetään diakonisia kriteereitä eli diakoniatyöntekijä arvioi kassin saajan tilanteen ennen kassin antoa. Ruokakassi voi sisältää muun muassa kaurahiutaleita, näkkileipää, tonnikalaa, kananmunia ja kahvia.

Ruokakassien jakopäivissä ja -käytännöissä on seurakuntakohtaisia eroja. Oman seurakunnan tai alueen ruokakassijakelun tiedot voi tarkistaa Oulun seurakuntien verkkosivuilta tai suoraan seurakunnan diakoniatyöntekijöiltä.

Myös ruokakassien jakelussa pyritään huomioimiaan hävikkiruoka.

”Tässä tilanteessa on entistä tärkeämpää hävikkiruoan keskitetty kerääminen ja jakelun kehittäminen Oulussa. Asiaa selvitetään käynnissä olevalla Prikka-hankkeella”, Pesonen kertoo.

Lisäksi oululaisten auttamiseksi on parhaillaan käynnissä ruokakassikeräys, jonka tavoitteena on kerätä 50 000 euroa lahjoitettavaksi ruokakasseina vähävaraisille kotitalouksille. Yhden ruokakassin arvo on 20 euroa. Keräykseen voi osallistua haluamallaan summalla. Keräyslinkki löytyy Oulun seurakuntien verkkosivulta.

Asiointiapua ruokakaupassa

Oulu-apu sisältää myös maksutonta asiointipalvelua, joka on tarkoitettu yli 70-vuotiaille sekä riskiryhmään kuuluville. Ruoka-asiointipalvelussa tehdään yhteistyötä päivittäistavarakauppojen kanssa.

Oulun kaupungin, seurakunnan tai järjestöjen työntekijät tai vapaaehtoiset keräävät ruokatavarat ja toimittavat ruokakassin asiakkaalle. Ruokakassin sisällön maksaa asiakas.
Oulu-avun puhelinnumero on 08 558 558 20 (ma-to klo 8-18, pe klo 8-16)

Seurakunnissa muu diakoninen avustamistyö ja ajanvarauskäytäntö talousasioissa jatkuvat edelleen normaalisti.

Linkkejä:

Oulu-apuLinkki avautuu uudessa välilehdessä

RuokakassikeräysLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Ruokakassien ja muun avun jakelutiedot seurakunnittain:

Haukiputaan seurakunta

Kauppojen ylijäämäruokaa jaetaan tarvitsijoille ajanvarauksella. Yhteydenotot arkisin klo 9-11 p. 044 7310 232.

Karjasillan seurakunta

Karjasillan seurakunnassa diakonian taloudellista apua on mahdollista hakea ajanvarauksen kautta, joka on maanantaisin klo 9-11 numerosta 044-3161579.  Avustustarve ja auttamisen muoto arvioidaan asiakkaan kanssa käydyssä keskustelussa.

Kiimingin seurakunta

Koronatilanteesta aiheutuneen ansionmenetyksen tai -heikennyksen johdosta on mahdollisuus tilata 1 x/kk kuivamuonaa sisältävä ruokakassi maanantaisin klo 13-15 välillä p. 040 700 8151. Kassi luovutetaan pääsääntöisesti torstaisin.

Diakonian taloudellinen avustaminen 2x vuodessa jatkuu normaalisti, päivystys maanantaisin klo 9-11, p 040 700 8151.

Oulujoen seurakunta

Ruokakassijako:

Keskiviikko 17.6.
Ruokakassin saa soittamalla sen alueen puhelinnumeroon, josta hakee kassin.
Soittoaika ke 3.6. klo 9-12.
Talvikangas p. 040 5747 097
Hintta p. 040 515 7601
Myllyoja p. 040 558 0435

Diakonian taloudellinen auttaminen toimii normaalisti.
Ajanvaraus ma klo 9-11 p. 040 70 33 690.

Oulunsalon seurakunta

Ruokakassitiedustelut maanantaisin klo 8-16 Oulunsalon seurakunnan tiloissa toimivan Oulu-avun aluepisteen kautta numerosta 050 5954892.

Tuiran seurakunta

Jakelu Tuiran kirkossa ja Pyhän Luukkaan kappelissa torstaisin. Kasseja voi saada pääsääntöisesti yhden kassin kuukaudessa taloutta kohden. Ne on varattava etukäteen maanantaisin klo 13-15 numerosta 044 316 1412.

Tuomiokirkkoseurakunta

Ruokakasseja jaetaan alueen diakoniatyöntekijöiden kautta. Diakoninen avustustoiminta (esim. lahjakortti ruokakauppaan) jatkuu edelleen normaalisti päivystysvastaanoton kautta maanantaisin klo 9-11 numerosta 044 3161 419.

2020-05-18 10:32:00.0