Kirkkojen ovet avataan Oulussa jumalanpalveluksiin osallistuville kesäkuusta alkaen

Suomen evankelisluterilaisen kirkon piispat ovat ohjeistaneet, että seurakunnissa voidaan kesäkuusta alkaen viettää jumalanpalveluksia läsnä olevien seurakuntalaisten kanssa. Jumalanpalveluksissa voidaan viettää myös ehtoollista. Muutos astuu voimaan kesäkuun ensimmäisenä päivänä, eli siihen saakka jumalanpalvelukset toteutetaan vielä ainoastaan verkkolähetyksinä.

Oulun tuomiokirkon tyhjä kirkkosali

Kirkkosalit avautuvat kesäkuun alussa jumalanpalveluksiin osallistuville. Kuvassa Oulun tuomiokirkko. Kuvaaja: Sanna Krook

Piispojen ohje jumalanpalvelusten avaamisesta seurakuntalaisille on linjassa hallituksen tekemien, kokoontumisten väkimäärää koskevien päätösten kanssa. Niiden mukaan Suomessa sallitaan tämänhetkisten tietojen mukaan kesäkuun alusta lähtien 50 hengen kokoontumiset.  On mahdollista, että henkilömäärän rajoitusten vuoksi joissakin Oulun kirkoissa tullaan järjestämään pyhäaamuisin kaksi messua peräkkäin.

Lisätietoja Oulun jumalanpalveluksista löytyy  osoitteesta: www.oulunseurakunnat.fi/tapahtumatLinkki avautuu uudessa välilehdessä ja seurakuntalehti Rauhan TervehdyksestäLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Piispoilta on tulossa tarkempia ohjeita

Piispat korostavat, että jumalanpalveluksen osanottajien turvallisuus tulee varmistaa huolehtimalla muun muassa turvaetäisyyksistä. Vaikka kirkkojen ovet ovat avautumassa seurakuntalaisille, piispat suosittavat, että jumalanpalveluksia välitetään edelleen seurakuntalaisille verkossa. Piispoilta on tulossa tarkentavia ohjeistuksia keinoista, joilla jumalanpalveluksissa vaalitaan turvallisuutta.

”Oletan, että esimerkiksi ehtoollisen viettämiseen tulee vielä tarkempia ohjeita. Jatkamme messujen välittämistä verkossa, ja se saattaa laskea osallistujia kirkkotiloissa. Samoin riskiryhmään kuuluville suositellaan edelleen osallistumista jumalanpalveluksiin verkon ja radion kautta kotoa käsin”, kommentoi Oulun yhteisen kirkkoneuvoston puheenjohtaja, Tuiran kirkkoherra Niilo Pesonen.

Piispojen valtakunnallinen ohjeistus Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Juttu aiheesta Rauhan Tervehdyksen verkkolehdessäLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Julkaistu 8.5.2020

Fri May 08 12:02:00 EEST 2020