Oulun kaupunki, Oulun seurakunnat ja Osuuskauppa Arina pilotoivat ikäihmisten kauppakassipalvelua

Oulun kaupunki, Oulun seurakunnat ja Osuuskauppa Arina aloittivat tiistaina 14.4. Ikäihmisten kauppakassipalvelun koronapandemian aiheuttaman poikkeustilanteen ajaksi. Palvelua pilotoidaan ensimmäisenä Tuiran, Puolivälinkankaan, Pyykösjärven, Välivainion, Alppilan ja Oulun keskustan alueilla asuville yli 80-vuotiaille henkilöille. Puhelinpalvelu avattiin tiistaina 14.4. ja ensimmäiset kauppakassit toimitettiin torstaina 16.4.

Kuvassa nainen selin ruokakaupassa ostoskärryjen kanssa ja hänellä on päällään valkoinen liivi, jonka seläs...

Poikkeustilanne vaatii nopeaa toimintaa. Palvelu saatiin käynnistettyä parissa viikossa ja mukaan saatiin oululaisten järjestöjen vapaaehtoisia auttamaan tuotteiden keräämisessä.

”Oulu-avun kautta haluamme auttaa kaikkein heikoimmassa asemassa olevia. Ruoka- ja asiointiavun tarve on lisääntynyt poikkeusolojen pitkittyessä. Toivomme, että Arinan ja seurakunnan kanssa toteutettava ikäihmisten kauppakassipalvelu tavoittaa yli 80-vuotiaat. Täten pystymme omalta osaltamme estämään riskiryhmään kuuluvien mahdollista altistumista koronavirukselle. Erityiskiitokset tästä laajasta yhteistyöstä kuuluu myös kaikille vapaaehtoisille, ketkä mahdollistavat tämän palvelun",  Oulun kaupungin yhteisötoiminnan päällikkö Pasi Laukka kertoo.

”Seurakuntina olemme mukana Oulu-avussa, ja mielellämme myös tässä yhteistyössä. On tärkeää tukea poikkeustilanteessa karanteenissa olevia ihmisiä, joilla ei ole ketään läheistä tukenaan tai jotka eivät pysty käyttämään muita vastaavia palveluja”, Tuiran seurakunnan kirkkoherra Niilo Pesonen sanoo.

Kauppakassitilaus soitetaan Osuuskauppa Arinan järjestämään puhelinpalveluun. Tilatut tuotteet kerätään vapaaehtoisten voimin Tuiran S-marketista. Oulun seurakuntien ja kaupungin työntekijät toimittavat ostokset maksutta ikäihmisten kotiin.

”Osuuskaupan tehtävänä on ruokahuollon turvaaminen, mikä korostuu entisestään nyt koronaepidemian aikana. Halusimme luoda ikäihmisille palvelun, joka helpottaa heidän tilannettaan tässä poikkeustilanteessa.  Pystyimme siirtämään matkailu- ja ravitsemiskaupan toimipaikoista henkilökuntaa vastaamaan puheluihin ja tekemään tilaukset järjestelmään. Tällöin asiakkaalla ei tarvitse olla pääsyä nettiin ja pelkkä soitto palvelunumeroon riittää. Toivottavasti voimme osaltamme näin helpottaa avun tarpeessa olevien ikäihmisten elämää”, Osuuskauppa Arinan osuustoimintapäällikkö Heli Sironen toteaa.

Julkaistu 17.4.2020

2020-04-17 15:52:14.0