Oulu-apu laajenee - seuraavaksi soitetaan yli 70-vuotiaille

Oulun kaupunki, Oulun ev.lut. seurakunnat ja useat järjestöt aloittivat Oulu-avun maaliskuun lopussa.

Oulu-apu tunnus

Oulu-apu on matalan kynnyksen apua, jolla pyritään turvaamaan oululaisten arjen apu koronasta johtuvan poikkeustilanteen vuoksi. Apu pyritään turvaamaan erityisesti yli 70-vuotiaille ja riskiryhmiin kuuluville. Oulu-apua antavat yhteistyössä Oulun kaupunki, seurakuntayhtymä, asukastuvat, järjestöt ja yritykset.

Oulu-avun puhelinnumero on 08 558 558 20, ja se on avoinna ma-to klo 8-18 ja pe klo 8-16. Oulu-apu on avoinna myös chatissa ma-to klo 8-21 ja pe klo 8-16. Oulu-apuun liittyvät asiat kootaan osoitteeseen: www.ouka.fi/oulu-apu

”Oulu-apuun voi soittaa, kun tarvitsee apua arjessa selviytymiseen. Esimerkiksi kauppa- ja asiointiapua suunnataan riskiryhmäläisille. Oulu-apu-numerosta saa tietoa, mistä omalla alueella voi saada apua sekä ohjausta, keneen tietyssä asiassa voi ottaa yhteyttä”, yhteisötoiminnan päällikkö Pasi Laukka kertoo.

Yli 70-vuotiaille soitetaan seuraavaksi

Oulu-apu käynnistyi tiistaina 31.3. yli 80-vuotiaiden tilanteen kartoittamisella. Tänä vuonna 80 vuotta täyttäville ja sitä vanhemmille oululaisille on soitettu ja kartoitettu heidän tilannettaan arjessa pärjäämisen osalta. Tavoitteena on saada henkilökohtainen yhteys kaikkiin tähän ikäryhmään kuuluviin. Seuraavaksi soitot laajennetaan yli 70-vuotiaisiin.

Oulu-avun nimissä soittava henkilö voi olla Oulun kaupungin, seurakuntayhtymän tai Höyhtyän Välkkeen työtekijä tai vanhusneuvoston edustaja.

Oulun kaupungin työtekijä ottaa ikäihmiseen uudelleen yhteyttä, jos ensimmäisessä puhelussa herää huoli hänen selviytymisestään nykyisessä poikkeustilanteessa. Mikäli henkilöä ei tavoiteta soittamalla, Oulun kaupungin sosiaali- ja terveysviranomaiset tarkastavat hänen tilanteensa. Näin toimien varmistetaan, että jokaisen ikäihmisen tilanne pystytään kartoittamaan ja tarvittava tuki järjestämään.

Oulu-apuun kuuluu ikäihmisten tilanteen kartoittamisen ohella ruoka- ja asiointiapua, neuvontaa sekä keskusteluapua ja psyykkistä tukea.

Oulu-apu antaa oululaisille arjen apua. Siihen ei kuulu koronaan liittyvä muu ohjeistaminen tai sairaanhoito. Koronaan liittyvä neuvonta on koottu koronasivustolle: www.ouka.fi/korona.

Tue Apr 07 15:24:00 EEST 2020