Piispojen pääsiäistervehdys 2020

Toivo on Kristus itse

Tänä vuonna valmistaudumme pääsiäisjuhlaan poikkeuksellisissa oloissa ja tunnelmissa. Suuri osa meistä viettää pääsiäistä suljettujen ovien takana, erossa omaisista ja ystävistä. Huoli tulevasta, omasta tai läheisten terveydestä, työssä jaksamisesta tai työpaikasta ja toimeentulosta täyttää monen mielen.

Kaipaamme ihmisten seuraan, rakkaittemme luo, mutta joudumme pysyttelemään heistä kaukana. Tapaamisia vältetään, kätteleminen ei käy, koskettaminen ei sovi ja karttamisesta on tullut kohteliaisuutta. Varotoimet hankaloittavat elämää, mutta ne myös suojelevat sitä. Ne vaativat uudenlaista kärsivällisyyttä ja vastuuntuntoa meiltä kaikilta. Tämän keskellä me kaikki tarvitsemme toivoa.

Kristillinen toivo nousee pääsiäisen sanomasta. Kuljemme ristin juurelta, kärsimyksestä ja surusta, pääsiäisaamun valoon ja iloon. Mahdoton muuttuu mahdolliseksi, kuolema elämäksi. Ylösnoussut Kristus antaa meille toivon ja tulevaisuuden. Toivo on Kristus itse.

Siksi me toivomme ja uskomme, että vielä koittaa tuttu arki. Tulee aika, jolloin koulut avaavat ovensa ja luokkatoverit tapaavat jälleen, kahvilat täyttyvät ihmisistä, nuoret parveilevat kauppakeskuksissa, mummolan ovi avautuu ja isovanhempi saa lapsenlapset taas syliinsä. Kirkot avaavat ovensa kaikille, ja me kokoonnumme yhteisen ehtoollispöydän ääreen ja kiitämme ylösnoussutta Vapahtajaa.

Niin kauan, kuin emme voi tulla yhteen, voimme kuitenkin jakaa yhteisen elämän rukouksessa. Siksi kutsumme kaikkia rukoilemaan niiden puolesta, jotka sairastavat tai pelkäävät, jotka ovat menettäneet läheisensä, jotka tekevät vastuullisia päätöksiä ja jotka työskentelevät yhteisen hyvinvointimme ja tulevaisuutemme puolesta.

Tänä kärsimyksen keväänäkin meillä on toivo. Ristin pääsiäistä seuraa elämä ja ylösnousemus. Yötä seuraa aamu, pimeää seuraa valo ja kuolemaa seuraa iankaikkinen elämä.
Kristus nousi kuolleista ja kuolemallaan kuoleman voitti!

Suomen evankelis-luterilaisen kirkon piispat

Tapio Luoma, arkkipiispa