Hiljaisuutta tarjolla Tuiran kirkossa

Tuiran seurakunnassa on huomattu, että hiljaisuus vetää väkeä kirkon penkeille. Hiljentymistä ja rauhoittumista varten Tuiran kirkossa (Myllytie 5) on tarjolla tuhkakeskiviikosta 26. helmikuuta alkaen joka keskiviikkoinen hiljainen viikkomessu ja pääsääntöisesti kerran kuussa jo useamman vuoden ajan järjestetty hiljaisuuden ilta.

Kaksi kiven näköistä kynttilää.

Hiljaisuuden illoista ja hiljaisista viikkomessuihin voi tulla rauhoittumaan ja hiljentymään. Kuva: Sanna Krook

Hiljainen viikkomessu järjestetään Tuiran kirkossa keskiviikkoisin kello 19 alkaen. Tuiran seurakunnan kirkkoherra Niilo Pesonen on huomannut hiljaisuuden vetovoiman ja kertoo, että Tuirassa on nyt tarjolla enemmän hiljaisuutta ja meditatiivista tunnelmaa, kun keskiviikkomessujen teemaksi vakiintuu hiljaisuus.
Viikkomessun sisältöä on muutettu siihen suunta, että hiljentyminen ja ehtoollinen ovat saarnan sijaan pääosassa. Viikkomessuissa paikalla ei myöskään ole kanttoria. Toiveena on, että messut tavoittavat entistä enemmän väkeä.

Hiljaisuuden ilta rakennetaan yhdessä seurakuntalaisten kanssa

Hiljaisuuden illoissa ollaan nimensä mukaan hiljaa, eikä keskustelulle tai sosiaalisuudelle ole tarvetta, vaan jokainen voi keskittyä omaan olemiseensa. Kevään hiljaisuuden illat järjestetään 3. huhtikuuta sekä 8. toukokuuta. Hiljaisuuden illat alkavat kello 18 ja päättyvät kello 20:30, tarjolla on myös pieni iltapala.

Hiljaisuuden iltoja pitävä Tuiran seurakuntapastori Soili Pitkänen kertoo, että iltoihin on tullut entistä useampi ihminen rauhoittumaan ja viettämään aikaa.

Pitkänen kertoo seuranneensa ilahtuneena, kuinka hiljaisuuden illat ovat tavoittaneet sellaisiakin henkilöitä, jotka eivät muulloin seurakunnan tapahtumiin osallistu.

- Kaikki ovat tervetulleita, ja iltoihin voi tulla anonyymisti, hän kehottaa.

- Iltoihin kuuluu johdattelu hiljaisuuteen raamatuntekstin ja rukouksen kanssa sekä ehtoollisen vietto, mutta muuten ilta on hiljaista pohdintaa ja omien ajatusten parissa oloa.

Hiljaisuuden illat ideoidaan yhteistyössä seurakuntalaisten kanssa. Halutessaan mukaan ideoimaan hiljaisuuden iltaa, voi yhteyttä ottaa seurakuntapastori Soili Pitkäseen (soili.pitkanen@evl.fi).

Julkaistu 24.2.2020

2020-02-24 09:57:00.0