Pihistysillasta vinkkejä ja apua taloudenpitoon

Riittääkö rahat? Mistä voisi pihistää? Kannattaako pikalainan otto?

Iso lasipurkki josta kolikoita levitetty pöydälle.

Oulujoen seurakunnan diakoniatyö on tarjonnut ilmaista talous- ja velkaneuvontaa apua tarvitseville jo lähes viiden vuoden ajan. Tiistaina 18.2. Oulujoen seurakunta järjestää ensimmäistä kertaa Pihistysillan, jolloin pureudutaan taloudenpitoon yhdessä asiantuntijan kanssa.

– Tänä päivänä raha-asioiden kanssa kamppailevat monet ja myös työssäkäyvillä on vaikeuksia saada rahat riittämään seuraavaan tulopäivään, tietää Oulujoen seurakunnan diakoniatyöntekijä Anu Fedotoff.

Illan aikana pohditaan yhdessä muun muassa sitä, miten saada rahat riittämään tai miten solmuun menneitä raha-asioita voitaisiin saada järjestykseen. Illassa on mukana vapaaehtoinen velkaneuvoja-diakonissa Anna-Maija Kallasjoki.

Pihistysillasta neuvoja ja ohjeita taloudenpitoon voi ammentaa kuka vain. Kiperään taloustilanteeseen saattaa johtaa esimerkiksi rikkoutunut kodinkone, sairastuminen, ero tai muu yllättävä elämänmuutos. Tällaisissa tilanteissa saatetaan helposti turvautua korkeakorkoiseen lainaan, kertoo Fedotoff.

– Diakoniatyössä on huomattu, että ihmiset ottavat herkästi luottoyhtiöiden tarjoamia lainoja, joissa korot voivat olla suuremmat kuin lyhennys. Laina otetaan tiukassa taloudellisessa tilanteessa, kun jollain tavalla on selvittävä eteenpäin.

Apua jo ennen ongelmia

Apua oman taloustilanteen hallintaan voi pyytää jo ennen suurta taloudellista ahdinkoa. Toisinaan taloudellinen tilanne saadaan kohenemaan jo pienillä muutoksilla.

– Toivon, että ihmiset lähtisivät liikkeelle tarpeeksi ajoissa omien raha-asioiden kanssa, jo ennen kuin ne ovat liian solmussa, Fedotoff kannustaa.

Diakoniatyön talous- ja velkaneuvonta on vuosien aikana auttanut useita.

– Talous- ja velka-asiat voivat olla vaikeita, mutta iloa tuottaa, kun asiat selkiytyvät ja avun pyytäjä huomaa, että tästä selvitään.

Pihistysiltaan voi lähettää mieltä askarruttavan talouskysymyksen etukäteen sähköpostitse osoitteeseen oulujoki.diakonia@evl.fi 14.2. mennessä. Kysymyksiä pohditaan anonyymisti illan aikana.

Pihistysilta tiistaina 18.2. kello 18 – 19:30 Myllyojan seurakuntatalolla (Koivumaantie 2). Iltaan on vapaa pääsy.

Julkaistu 11.2.2020

2020-02-11 16:27:00.0