Kasvotusten –illassa keskustellaan hengellisistä ja maallisista asioista

Kasvotusten on kaksiosainen keskustelusarja, jossa ollaan kasvotusten sanan, ajan ja ihmisen kanssa pastori Outi Pohjasen johdolla.
Lähikuva Markku Tynkkysestä.

Ensimmäisen Kasvotusten -illan vieras Markku Tynkkynen.

Iltoja järjestetään Haukiputaan seurakuntakeskuksessa (Kirkkotie 10) kevään aikana kaksi, keskiviikkona 12. helmikuuta ja keskiviikkona 19. helmikuuta kello 18:30 - 20.

Kasvotusten -illoissa on mukana vaihtuva kutsuvieras ja yleisö on tervetullut seuraamaan ja osallistumaan iltaan.

Ensimmäisessä Kasvotusten -illassa Pohjasen vieraana on Kirkon koulutuskeskuksesta työnohjauksen ja johtamisen kouluttajana toimiva rovasti Markku Tynkkynen. Keskiviikkona 19. helmikuuta Pohjasen vieraaksi saapuu entinen Tyrnävän kunnanjohtaja ja kansanedustajan tehtävät jättänyt Tapani Tölli.

Illan vieraan kanssa keskustellaan niin hengellisistä kuin maallisista kysymyksistä. ”Kirkon näkökulmasta molemmat liittyvät kiinteästi yhteen. Meillä jokaisella on oma henkilökohtainen suhde Raamatun sanaan. Se mikä kutakin kulloinkin puhuttelee, vaihtelee”, kertoo Pohjanen.

Ajatuksia ihmisyydestä, vakaumuksesta ja vallasta

Kasvotusten illoissa käydään keskustelua muun muassa arvoista ja siitä, miten ne ovat elämään ja työhön vaikuttaneet. Vieraiden kanssa pohditaan myös, miten he omalta yhteiskunnalliselta paikaltaan näkevät ajankohtaiset ilmiöt ja mitä niistä ajattelevat.

Tynkkysen kanssa keskustellaan muun muassa siitä, millaisena kirkko näyttäytyy papin ja kirkon johtajia sekä työnohjaajia kouluttavan ihmisen näkökulmasta.
“Suhteessa kaikki tapahtuu. On sitten kyseessä Jumala, johtaminen tai ihminen itse. Kukaan ei ole olemassa ilman suhdetta. Siksi olen monien tavoin vaikuttunut Kalle Päätalon kirjojen maailmasta, suhteiden hauras ja kaunis käijötys elämän varsitiellä.”, kertoo Tynkkynen.

Töllin kanssa puheenaiheet liikkuvat vakaumuksessa, vallassa ja ihmisessä kaiken keskiössä. Keskustelua käydään myös politiikan roolista elämässä.

Tänä keväänä sarjasta toteutetaan kaksi iltaa. Sarja saa jatkoa syksyllä, jolloin vieraaksi saapuu muun muassa emerituspiispa Wille Riekkinen.

Julkaistu 6.2.2020

Thu Feb 06 15:31:00 EET 2020