Kirkolliskokous- ja hiippakuntavaltuustovaalien Ehdokasgalleria on avattu

Kirkolliskokous- ja hiippakuntavaltuustovaalien Ehdokasgalleria on avattu  ehdokasgalleria.evl.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä-osoitteessa. Palvelussa voi tutustua muun muassa ehdokkaiden perustietoihin, ehdokasesittelyihin ja valitsijayhdistyksiin.

Kirkolliskokouksen ja hiippakuntavaltuuston vaalit toimitetaan 11.2.2020.

Kirkolliskokousvaaleissa on 766 ehdokasta, joista maallikkoja on 540 ja pappeja 226. Ehdokkaista naisia on 45 prosenttia ja miehiä 55 prosenttia. Ehdokkaiden keski-ikä on 52 vuotta. Nuorin ehdokas on 19-vuotias ja vanhin 82-vuotias. Nuorien 18—29-vuotiaiden ehdokkaiden määrä on 35. Tiedot perustuvat ehdokasgalleriaan tallennettuihin tietoihin. Edellisvaalien vastaavat luvut löytyvät  täältä.

Kirkolliskokoukseen valitaan hiippakunnista 96 edustajaa, joista 32 on pappeja ja 64 maallikoita. Kirkolliskokoukseen valitaan 64 maallikkoedustajaa ja 32 pappisedustajaa. Maallikkoedustajien vaalissa äänioikeutettuja ovat kirkkovaltuustojen, seurakuntaneuvostojen ja yhteisten kirkkovaltuustojen maallikkojäsenet. Papit valitsevat kirkolliskokouksen pappisedustajat lääninrovastin johtamassa kokouksessa. Hiippakuntavaltuuston ja kirkolliskokouksen uusi nelivuotinen toimikausi alkaa 1.5.2020.

Kirkolliskokous on kirkon ylin päättävä elin. Se päättää muun muassa kirkon opista ja hallinnosta sekä kirkkolain sisällöstä.

Hiippakuntavaltuusto tukee ja edistää kirkon tehtävän toteutumista hiippakunnassa ja sen seurakunnissa. Hiippakuntavaltuustolla on muun muassa oikeus tehdä esityksiä kirkolliskokoukselle.

2020-01-15 11:21:00.0