Kolmen konsertin sarja kutsuu tammikuussa

Tammikuun sunnuntai-iltapäivisin on mahdollista nauttia kirkkokonserteista, kun Tuiran kirkossa käynnistyy Musiikkia talvipäivän siniseen hetkeen -konserttisarja 5. tammikuuta. Sarjassa on kolme konserttia, jotka kaikki alkavat kello 14. Konsertteihin on vapaa pääsy, ohjelma maksaa 5€.
Tiina Saukkoriipi-Haapala, Sanni Salo ja Kaisa Kauppinen

Lauluyhtye Lumoa aloittaa Musiikkia talvipäivän siniseen hetkeen -konserttisarjan Tuiran kirkossa 5. tammikuuta. (Kuva: Anu-Maija Kärjä)

- Konsertteihin voi istahtaa vaikka päiväkävelyltä kuulemaan musiikkia tunnelmalliseen Tuiran kirkkoon, Tuiran seurakunnan kanttori Raakel Pöyhtäri kehottaa.

Talven keskelle sijoittuva konserttisarja on hyvä lisä tapahtumien osalta hiljaisena koettuun tammikuuhun. Konsertit ovat olleet suosittuja aikaisempina vuosina, sillä kaikkiin sinisen hetken konsertteihin on tullut vuosittain vähintään sata kuulijaa.

Konserttisarjan aloittaa 5. tammikuuta lauluyhtye Lumoa konsertillaan Kanssa tietäjien. Vuonna 2016 perustetussa Lumoassa laulavat Sanni Salo, Tiina Saukkoriipi-Haapala ja Kaisa Kauppinen. Konsertissa yhtyettä säestää Tommi Hekkala. Konsertin ohjelmisto vie keskiaikaisista tunnelmista kotimaisiin kauneimpiin hengellisiin lauluihin. Konsertissa kuullaan muun muassa osia Pergolesin Stabat materista ja Vivaldin Gloriasta.

Tammikuun 12. päivä pidettävässä konsertissa Satukuvia pianolle: Toivo Kuulan pianoteoksia esiintyy pianotaiteilija Janne Oksanen. Konsertissa kuullaan kansalaissodan aikana väkivaltaisesti kuolleen Toivo Kuulan (1883–1918) pianomusiikkia.

Konserttisarjan päättää 19. tammikuuta Selloduo Varonen & Perhekvartetti. Konsertissa kuullaan kansanmusiikkipohjaisia teoksia mm. Suomesta ja Unkarista. Wieniläisklassikoista mukana ovat mm. Mozart ja Schubert. Myös suomalaisia romantiikan mestareita kuullaan konsertissa; ainakin Melartin ja Sibelius.

Julkaistu 27.12.2019

2020-01-07 16:24:00.0