Oulun seurakunnat kutsuvat joulunpyhinä kirkkoihin ja kappeleihin

Kirkkovuoden suosituimmat kirkossakäyntipäivät ajoittuvat vuosittain joulupyhiin, joista suosituin on jouluaatto. Kaikissa Oulun seitsemässä seurakunnassa järjestetään aattona jumalanpalveluksia, hartaushetkiä ja kello 23 alkavia jouluyön messuja.
Joulu

Kuva: Sanna Krook

Kaikki Oulun seurakuntien joulutilaisuudet löytyvät joulusivuilta www.oulunseurakunnat.fi/jouluLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

Jouluaaton tilaisuudet käynnistyvät jouluaattona 24.12. kello 13 hartauksilla Kastellin, Oulujoen kirkoissa sekä Oulun tuomiokirkossa. Koko perheelle sopivia hartauksia järjestetään jouluaattona kello 13 Karjasillan ja Oulunsalon kirkoissa. Myös kello 14 on jouluaaton perhejumalanpalvelus Haukiputaan kirkossa.

Perheen pienimmät voi tuoda jouluaattona kello 13 Oulun tuomiokirkkoon seuraamaan puolen tunnin mittaista joulukuvaelmaa. Koko perheelle sopivassa kuvaelmassa kerrotaan, mitä tapahtui jouluyönä, kun Jeesus syntyi maailmaan. Lisäksi lauletaan joululauluja. Tuomiokirkossa järjestetään myös perinteinen ruotsinkielinen aattokirkko kello 15.

Kuivasojan koululla (Pateniementie 2) hiljennytään jouluaattona klo 15 joulun viettoon tunnelmallisessa lyhtyhartaudessa, jonka toimittaa Soili Pitkänen, ja häntä avustavat Niilo Pesonen ja Annaleena Peltoniemi. Kanttorina on Eeva Holappa. Lyhtyhartauden jälkeen on tarjolla glögiä ja piparia.

Jouluaattoyön messuja järjestetään kello 23 Karjasillan, Kiimingin, Oulujoen, Tuiran, Pyhän Tuomaan, Oulunsalon ja Haukiputaan kirkoissa sekä Oulun tuomiokirkossa. Pyhän Tuomaan kirkossa tarjotaan jumalanpalveluksen jälkeen jouluinen iltapala. Aamuvirkuille on tarjolla perinteinen jouluaamun jumalanpalvelus 25.12. kello 7 Kastellin, Oulujoen, Kiimingin, Tuiran, Haukiputaan, Ylikiimingin kirkoissa sekä Oulun tuomiokirkossa.

Joulun sanoma tulee myös kotisohvalle radion, television ja verkon välityksellä. Tietoa joulun lähetyksistä.

Pyhän Luukkaan kappelissa avoimet ovet

Jouluaattona ja tapaninpäivänä on tänä vuonna avoimet ovet Pyhän Luukkaan kappelissa (Yliopistokatu 7) klo 16.00-19.00. Kappeliin on mahdollista tulla hiljentymään, laulamaan ja juttelemaan yhdessä. Lisäksi tarjolla on jouluista syötävää. Avoimia ovia ennen on mahdollista osallistua myös Joulun siniseen hetkeen klo 14 alkaen, minkä jälkeen voi jäädä kappeliin avoimien ovien ajaksi. Sinisen hetken toteuttavat pastori Päivi Jussila sekä Sara Holopainen (laulu), Mari Vuoritie (laulu) ja Hannu Sirén (piano) Toppilan Laulustudiosta. Tässä 40 minuuttia kestävässä tapahtumassa kuullaan useita lokakuussa 80 vuotta täyttäneen Kaj Chydeniuksen sävellyksiä suomalaisten runoilijoiden teksteihin.

Naisten joulusauna Lämsänjärvellä

Lämsänjärven leirikeskuksen (Hiihtomajantie 2) sauna lämpenee naisille jouluaattona  24.12. kello 16-19.  Saunan lisäksi tarjolla on glögiä ja pipareita, takkatuli, kynttilän hämyä ja joulutunnelmaa.

Julkaistu 18.12.2019

2019-12-18 14:42:00.0