Perinteinen Bachin Jouluoratorio Oulun tuomiokirkossa

Perinteeksi muotoutunut Jouluoratorio soi tänäkin vuonna Oulun tuomiokirkossa. J.S. Bachin juhlavasta jouluteoksesta esitetään kolme ensimmäistä kantaattia sunnuntaina 15. joulukuuta kello 19. Teosta on esitetty Oulun tuomiokirkossa jo vuodesta 2012 lähtien. Esitykseen on vapaa pääsy, käsiohjelma maksaa 10 euroa. Esitystä voi seurata suorana lähetyksenä osoitteessa www.virtuaalikirkko.fi.
Jouluoratorio 2012_XL.jpg

Bachin Jouluoratorio on perinteinen joulun riemukas konsertti, jota on esitetty vuodesta 2012 lähtien. Kuva ensimmäisestä Jouluoratoriosta vuodelta 2012. (Kuva: Vesa Ranta)

Tänä vuonna konsertissa esiintyvät Oulujoen seurakunnan Gaudiate-kuoro, Oulun tuomiokirkon Kamarikuoro, Oulun Tuomiokirkon Katedraalikuoro sekä Oulunsalo Ensemble johtajanaan Sinikka Ala-Leppilampi. Musiikkia johtaa Lauri-Kalle Kallunki. Solisteina esiintyvät sopraano Johanna Isokoski, altto Henna-Mari Sivula, tenori Péter Marosvári ja oululaislähtöinen baritoni Joose Vähäsöyrinki.

Itsekin konsertissa esiintyvä Oulun tuomiokirkkoseurakunnan kanttori Henna-Mari Sivula kuvailee teosta riemukkaaksi esitykseksi.

- Aikaisempina vuosina esitys on ollut hyvin suosittu, joten kannattaa tulla ajoissa tuomiokirkkoon kuulemaan juhlavaa riemullista esitystä, hän kehottaa.

Johann Sebastian Bachin (1685–1750) Jouluoratorio (Weihnachts-Oratorium, BWV 248) on kirkkomusiikin suurteos, johon kuuluu sekä kuoro- ja solistiosioita että orkesterimusiikkia. Trumpetit, patarummut, vasket, huilut ja oboet tuovat äänimaailmaan juhlavuuden lisäksi myös kauneutta ja pehmeyttä. Jouluoratorio koostuu yhteensä kuudesta kantaatista, joita on alun perin esitetty joulun eri pyhien jumalanpalveluksissa. Bach on itse kuitenkin käsitellyt kaikkia kantaatteja yhtenä suurena kokonaisuutena.

Jouluoratorio esitetään samalla esiintyjäkaartilla myös Rovaniemellä 20.12. kello 20.00. Rovaniemen konserttiin on pääsyliput 20/15€.

Oulun ev.-lut. seurakunnissa päästään joulun tunnelmaan myös monissa muissa musiikkitilaisuuksissa. Tiedot kaikista joulunajan konserteista ja musiikkitilaisuuksista löytyvät osoitteesta www.oulunseurakunnat.fi/joulu.

Mon Dec 09 13:05:00 EET 2019