Pyhäinpäivä muistuttaa jälleennäkemisen toivosta

Lauantaina 2.11. Suomessa vietetään pyhäinpäivää. Hautausmaille syttyy kynttilöiden valomeri ja kirkoissa muistellaan kuluneen vuoden aikana kuolleita seurakuntalaisia.
Oulun hautausmaan kynttilöitä Intiössä

Oulun hautausmaan kynttilöitä Intiössä pyhäinpäivänä 2013. Kuva: Sanna Krook

Oulussa muistohetkiin voi osallistua kello 18 alkavissa iltakirkoissa Karjasillan, Oulunsalon, Kiimingin, Oulujoen, Haukiputaan, Ylikiimingin ja Yli-Iin kirkoissa. Oulun tuomiokirkossa tilaisuus alkaa jo kello 15 ja Tuiran kirkossa kello 19. Oulunsalon kirkossa on myynnissä haudoille sopivia havuseppeleitä lähetystyön hyväksi ennen iltakirkon alkua kello 17.

Haukiputaan seurakuntakeskuksessa järjestetään kello 14 lapsensa menettäneiden hartaushetkiLinkki avautuu uudessa välilehdessä, joka koostuu musiikista, runoista ja raamatunteksteistä sekä kahvitarjoilusta. Oulun hautausmaalla sijaitsevassa Intiön kappelissa vietetään sairaalapastorien toimittamaa hartaushetkeäLinkki avautuu uudessa välilehdessä alkaen kello 15.

Lisäksi pyhäinpäivän viettoon voi hiljentyä konserteissa sekä jo ennen pyhäinpäivää järjestettävässä perheiden pyhäinpäivässä Lämsänjärven leirikeskuksessa.

Perheiden pyhäinpäivässä voi käsitellä kuolemaa lapsen kanssa

Aikuisen voi olla vaikea vastata lapsen kysymyksiin kuolemasta tai löytää sanoja surulle. Karjasillan seurakunta järjestää lapsille ja heidän läheisilleen suunnatut Perheiden pyhäinpäiväLinkki avautuu uudessa välilehdessä –tapahtumat, joissa kuoleman herättämiä tunteita käydään läpi lapselle sopivalla tavalla. Saman sisältöiset, kaikille avoimet tapahtumat alkavat Lämsänjärven leirikeskuksessa (Hiihtomajantie 2) torstaina 31.10. kello 18 ja perjantaina 1.11. kello 10.

Tapahtumissa tuodaan esille pyhäinpäivän merkitystä ja tarjotaan turvallinen paikka kuoleman ja sen herättämien asioiden käsittelyyn lapsen kanssa muun muassa näytelmän ja musiikin keinoin.

Musiikkia pyhäinpäivän teemalla kolmessa kirkossa

Pyhäinpäivän tunnelmana voi virittäytyä jo perjantaina 1.11. kello 19 musiikkitapahtumissa. Oulunsalon kirkossa järjestetään sävelhartausLinkki avautuu uudessa välilehdessä, jonka toteuttavat pastori Jukka Joensuu ja kanttori Jaakko Rahko. Karjasillan kirkossa konsertoi kamarikuoro Melodiam Johan Myllysen johdolla. Molempiin tilaisuuksiin  on vapaa pääsy, Melodiamin konserttiinLinkki avautuu uudessa välilehdessä voi halutessaan ostaa viiden euron hintaisen käsiohjelman.

Pyhäinpäivän iltana 2.11. kello 19 Oulun tuomiokirkossa esiintyvät Oulun tuomiokirkon kamarikuoro ja katedraalikuoro sekä Oulunsalo Ensemble. Tähänkin konserttiin on vapaa pääsy, vapaaehtoinen käsiohjelma maksaa 10 euroa.  Konsertti välitetään suorana videolähetyksenä Virtuaalikirkon Linkki avautuu uudessa välilehdessäkautta.

Lisätietoja pyhäinpäivästä (Lähde: www.pyhainpaiva.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä)

Pyhäinpäivä (aiemmin pyhäinmiestenpäivä) on kristillinen juhlapyhä, jolloin muistetaan edesmenneitä läheisiä. Kuolleiden muistele­misen lisäksi pyhäinpäivä muistuttaa jälleennäkemisen toivosta. Haudoilla käynti pyhäinpäivänä yleistyi Suomessa toisen maailmansodan jälkeen. Kirkoissa pyhäinpäivä on viidenneksi suosituin kirkkovuoden pyhistä jouluaaton, ensimmäisen adventtisunnuntain, ensimmäisen joulupäivän ja kiirastorstain jälkeen.

Vuoden pimeimpään aikaan sijoittuva juhla tuo valoa syksyyn, kun ihmiset vievät kynttilöitä ja kukkia haudoille. Suomessa pyhäinpäivää vietetään 31.10. ja 6.11. välisenä lauantaina.

Viime vuosikymmenten aikana on tullut tavaksi, että seurakunnat järjestävät pyhäinpäivänä jumalanpalveluksia, joissa muistellaan kuluneen vuoden aikana kuolleita seurakuntalaisia. Tavallisesti tällaisissa tilaisuuksissa luetaan jokaisen vainajan nimi ja hänen muistokseen sytytetään kynttilä. Tilaisuudet ovat avoimia kaikille, ja monilla paikkakunnilla on tapana, että kuolleiden omaiset kutsutaan jumalanpalvelukseen henkilökohtaisesti.

Sytytän kynttilän-kampanja Facebookissa

Kirkko Suomessa -Facebook-sivun pyhäinpäivätapahtuma”Pyhäinpäivä – Sytytän kynttilän” kutsuu jälleen ihmisiä sytyttämään oman kynttilänsä ja muistelemaan edesmenneitä läheisiään sekä hautausmailla että sosiaalisessa mediassa #sytytänkynttilän #pyhäinpäivä. Tapahtuman voi jakaa seurakunnan omien Facebook-sivujen kautta ja kutsua ihmisiä mukaan.

Pyhäinpäivän verkkosivusto Pyhäinpäivä.fi saa uudet videosisällöt ja tänäkin vuonna sivulla voi striimin kautta seurata kynttilöiden sytyttämistä Helsingin Hietaniemen hautausmaalla pyhäinpäivän iltana 2.11.

Suomen ev.lut. kirkon ja yhteistyökumppaneiden valtakunnalliset pyhäinpäivä-sivut: www.pyhainpaiva.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Julkaistu 28.10.2019

Mon Oct 28 09:57:00 EET 2019