Oulujoella ja Haukiputaalla voi tilata läheisen haudalle kynttilän pyhäinpäiväksi

Tänä syksynä Oulujoen ja Haukiputaan seurakunnat tarjoavat mahdollisuuden muistaa läheistä konkreettisesti myös kauempaa. Molempien hautausmailla voi tilata pyhäinpäiväksi 2.11. kynttiläpalvelun, jossa vapaaehtoiset sytyttävät kynttilän omaisen haudalle tilaajan puolesta. Kynttiläpalvelun voi tilata 11.10. mennessä molemmille hautausmaille.
Kuvassa on pimeällä hautausmaalla hautalyhtyjä, joissa palaa kynttilät

Kynttilät syttyvät Oulujoella ja Haukiputaalla tänä vuonna myös vapaaehtoisten avulla. (Kuva: Sanna Krook)

Kynttiläpalvelu on tänä vuonna tarjolla ensimmäistä kertaa molemmissa seurakunnissa. Haukiputaan seurakunnan lähetyssihteeri Paula Hiltusen mukaan idea palveluun syntyi kesällä 2018.

– Saimme idean kynttiläpalveluun Tapulikahvilassamme. Eräs omainen murehti, ettei pääse pyhäinpäivänä sytyttämään kynttilää haudalle, koska asuu kaukana.

– Meillä oli laatikoittain lasisia kynttilälyhtyjä itsenäisyyspäivän jäljiltä. Syntyi ajatus, että puhdistamme ne ja otamme ne uudelleen käyttöön uusien kynttilöiden kanssa. Vapaaehtoiset puhdistivat lyhdyt, ja homma käynnistyi tänä kesänä. Samalla kehittyi idea valokuvasta, Hiltunen sanoo.

Hiltusesta kynttiläpalvelu on useiden hienojen tekijöiden summa.

– Mielestäni palvelun ekologisuudessa, vapaaehtoisuudessa sekä surun kohtaamisessa ja sen konkreettisessa avustamisessa hyvä kertaantuu monella tapaa. Päätepisteenäkin on avun saaminen lähetysalueille, hän toteaa.

Palvelu sisältää kynttilän, sen paikalleen asettamisen ja pois hakemisen. Lisäksi tilaaja saa puhelimeensa valokuvan haudasta kynttilä edustallaan. Palvelun hinta on 15 euroa, ja sen tuotto ohjataan lyhentämättömänä molempien seurakuntien lähetystyön nimikkokohteisiin.

Haukiputaan kynttiläpalvelu järjestyy soittamalla Paula Hiltuselle numeroon 040 501 4764 ja Oulujoelle Oulun seurakuntien sivulla https://www.oulunseurakunnat.fi/tapahtumat/2019-06-07/pyhainpaivan-kynttilapalvelu-oulujoen-hautausmaallaLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

2019-10-08 12:03:00.0