Laestadiuksen perintöä tuodaan nykyaikaan musiikin ja seminaarin keinoin

Kirkko-ooppera Kolme kirjettä LaestadiukselleLinkki avautuu uudessa välilehdessä soi Oulun tuomiokirkossa lauantaina 12.10. kello 18. Baritoni Esa Ruuttunen välittää suuren pohjoissuomalaisen saarnamiehen hengenperintöä nykyihmiselle Lars Levi Laestadiuksen roolissa.
Esa Ruuttunen Kuva Seppo J.J. Sirkka.jpg

Nuori mezzosopraano Laura Mäkitalo tulkitsee elävästi Laestadiuksen tärkeitä naisia. Esityksessä soittaa Juhani Lamminmäen johdolla Kamariorkesteri Soli Deo Gloria, jonka muusikot ovat Radion sinfoniaorkesterin soittajia. Oopperan ohjaa Suomen Kansallisteatterissa dramaturgina ja ohjaajana työskentelevä Michael Baran, joka on kirjoittanut teoksen libreton yhdessä säveltäjä Jyrki Linjaman kanssa.

Ooppera sijoittuu Laestadiuksen elämän viimeiseen hetkeen, ajasta ja paikasta irtautuvaan unenomaiseen tilaan. Enkeli keskustelee Laestadiuksen kanssa ja näyttää takautumia hänen elämästään. 1800-luvulla elänyt kasvitieteilijä, teologi ja herätysjohtaja käy läpi takaumia elämänsä varrelta ja saa kolme kirjettä tulevaisuudesta kaltoin kohdelluilta naisilta.

Ooppera käsittelee uskonnollista vallankäyttöä, mutta nykymusiikin keinoin toteutettu teos avautuu jokaiselle kuulijalle uskontotaustasta riippumatta. Jyrki Linjaman säveltämä ooppera on kantaesitetty vuonna 2017 ja se herätti jo ennen ensiesitystään paljon keskustelua. Esitykset ovat keränneet täysiä saleja ja koskettaneet syvästi kuulijoitaan.

Uuden Musiikin LokakuuLinkki avautuu uudessa välilehdessä toteuttaa oopperan yhteistyössä Oulun tuomiokirkkoseurakunnan kanssa. Esitystä tukee Kordelinin säätiö. Liput ovat myynnissä Ticketmasterin Linkki avautuu uudessa välilehdessäverkkokaupassa. Lipun ostaneilla on mahdollisuus osallistua taiteilijatapaamiseen ennen esityksen alkua kello 17.15-17.45 Keskustan seurakuntatalolla (Isokatu 17).  Säveltäjä Jyrki Linjama ja ohjaaja Michael Baran johdattavat Kolme kirjettä Laestadiukselle –oopperaan. Mukana on myös Oulun tuomiorovasti Satu Saarinen.

Seminaarin teemana Laestadiuksen perintö uusin silmin

Kirkko-oopperan esityspäivänä lauantaina 12.10. kello 10-14 Keskustan seurakuntatalolla (Isokatu 17) järjestetään seminaari, jossa pohditaan mikä Laestadiuksen perinnön tulkinnassa uudistuu ja mihin lestadiolainen liike suuntaa tulevaisuudessa. Oulun tuomiokirkkoseurakunnan ja Oulun hiippakunnan järjestämän tilaisuuden juontaa Oulun tuomiorovasti Satu Saarinen. Seminaari on kaikille avoin ja siihen on vapaa pääsy.

Mukana ovat professori Juha Pentikäinen, hiippakuntasihteeri Erva Niittyvuopio ja muusikko Wimme Saari. Juha Pentikäinen on Helsingin ja Tromssan yliopistojen uskontotieteen perustajaprofessori, Lapin yliopiston pohjoisen etnografian professori ja kuuluu Arktisen yliopiston perustajiin. Hän on erikoistunut tutkijanurallaan etnografiaan ja folkloristiikkaan.

Vuoden papiksi 2018 valittu Erva Niittyvuopio on kirkon saamelaistyön uranuurtaja. Hän nostaa puheenvuorossaan keskustelun teemaksi joiun ja saamelaisen vanhan virrenveisuuperinteen, sen miten joikuun on suhtauduttu saamelaisessa kirkollisessa elämässä ja miten Lars Levi Laestadius on vaikuttanut joiun asemaan.

Saamelaisartisti Wimme Saari on perinteisen joiun suvereeni taitaja. Hän on kehittänyt oman modernin joikaustyylinsä, jossa kuuluu vaikutteita aikamme musiikista – ja jopa äänitaiteesta. Hän kertoo oman kokemuksensa pohjalta siitä, miltä tuntuu viedä joiku kirkkotilaan.

Uuden Musiikin Lokakuu verkossaLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

Julkaistu 3.10.2019

Thu Oct 03 13:26:00 EEST 2019