Oulun tuomiokirkon, Cafe Kryptan ja DOM second handin kesä oli vilkas

Oulun tuomiokirkossa oli kesällä päivittäin avoimet ovet, mikä näkyi kirkon kävijämäärässä.

Cafe Kryptan piha

Kuva: Sanna Krook

Kesän aikana pelkästään turisteja kävi kirkossa oppaiden yhteenvedon mukaan yhteensä 15 487, ja vierailijoita oli yhteensä 42 maasta. Heinäkuu oli tuomiokirkon kesäkuukausista vilkkain – tuolloin kirkossa vieraili 5802 ihmistä.

Tuomiokirkon kivijalassa sijaitseva Cafe Krypta keräsi kesän toiminnallaan lähetyssihteeri Anneli Niemisen mukaan ennätystuoton, yhteensä 17 062 euroa. Tuotosta 7239,95 euroa käytetään World Visionin Pelasta Pimppi – Seis silpomiselle -kampanjan hyväksi, ja loput tilitetään lähetyksen omille nimikkokohteille.

– Naisten silpomisen vastaisen kampanjan tuotteet, kuten teeman mukaiset korvakorut, heijastimet ja avainkaulanauhat, olivat Cafe Kryptan tarjonnasta kaikkein suosituimpia. Myös Kryptan omat leivonnaiset ja käsityöt menivät oikein hyvin kaupaksi. Kryptan kesässä vierailijoita kävi aiempia vuosia enemmän, Nieminen sanoo.

DOMin pihamyyntitapahtuma oli hitti Taiteiden Yössä

Kulunut kesä oli menestyksekäs myös Asemakadun hyväntekeväisyyspuoti DOM second handissa.

Toiminnanjohtaja Mari Tuokkolan mukaan kävijöitä oli kesällä kaikkiaan 3166, ja DOMin myynti on kasvanut tammikuusta elokuun loppuun 65 prosenttia vuoden 2018 saman ajanjakson myyntiin nähden.

Putiikin kokonaismyynti oli kesäkuun alusta elokuun loppuun 33 489,80 euroa, josta DOMin oma, hyväntekeväisyyteen menevä osuus on 17 777 euroa.

DOMin kesän yksi huippukohta oli Oulun Taiteiden Yö elokuun puolivälissä. Vanhan pappilan sisäpihalla järjestetty vintin tyhjennys ja musiikkitapahtuma veti paikalle sankoin joukoin väkeä.

– Taiteiden Yö oli hitti. Meillä kävi myymälän puolella paljon sellaisia ihmisiä, jotka eivät aikaisemmin olleet käyneet täällä. DOMin toiminta on kasvanut oikein mukavasti, Tuokkola kertoo.

DOM second handin toiminta jatkuu myös syksyllä ja ensi vuonna. Hyväntekeväisyysputiikki on auki keskiviikosta perjantaihin kello 12–18.

Mon Sep 09 10:22:00 EEST 2019