Oulujoella juhlitaan Elojuhlan 40-vuotista taivalta

Oulujoen seurakunnan jokavuotista Elojuhlaa vietetään jälleen tulevana sunnuntaina 18.8. kello 11.30 alkaen Oulujoen pappilan alueella.

Elojuhlan osallistujia.

Perinteinen juhlatapahtuma saavuttaa historiansa yhden merkkipaalun, sillä kyseessä on järjestyksessään 40. Elojuhla. Seurakunnan yhteistä syyskauden avausta ja kiitosjuhlaa on juhlittu vuodesta 1979 lähtien.

Juhlaa ovat järjestäneet vuosien aikana eri seurakuntapiirit, ja teemat ovat vaihdelleet vuosittain. Juhlavuonna erityistä teemaa ei ole, mutta pihajuhlan ohjelma noudattaa perinteistä Elojuhlien ohjelmaa juhlapuheineen, musiikkeineen ja yhteislauluineen.

Sunnuntaipäivän juhla aloitetaan Oulujoen kirkossa kello 10 messulla, jonka toimittaa Oulujoen seurakunnan kappalainen Satu Kreivi-Palosaari. Messussa saarnaa pastori Marianne Heikkilä, ja musiikista vastaa Sanna Leppäniemen ja Lauri Nurkkalan ohella myös juhlaa varten koottu Elojuhla-bändi pastori Joonas Vapaavuoren johdolla. Elojuhlan messua voi kuunnella myös Radio Dein aalloilta sekä Oulun seurakuntien verkkokirkon nettiradiosta.

Messun jälkeen Elojuhla jatkuu pappilan pihalla. Entiset kirkkoherrat ovat juhlassa vahvasti läsnä, sillä juhlapuheen pitää Paavo Moilanen, ja mukana ovat myös Jouni Riipinen sekä Satu Saarinen, jotka kaikki ovat toimineet kirkkoherroina Oulujoen seurakunnassa. Heidän lisäkseen myös nykyinen kirkkoherra Ilkka Mäkinen on juhlassa mukana. Tapahtuman juontaa Hannu Tarvas.

Pihajuhlan ohjelmassa on sanan kuulemisen, musiikin ja yhteislaulun lisäksi tietokilpailua sekä seurustelua ja yhteistä ajanviettoa pappilan kauniissa pihapiirissä. Myös lapsille löytyy monenlaista tekemistä, sillä musiikkiyhtye Liikkuva Laulureppu saapuu esiintymään juhlaan, ja lisäksi lapset pääsevät ihastelemaan lelunäyttelyä sekä leikkimään Kirkon Nallejen kanssa. Juhlaruokana on lohikeittoa, ja sen jälkeen nautitaan kahvitarjoilusta. Elojuhlissa on vuosien saatossa satanut hyvin harvoin, mutta huonon sään sattuessa hyödynnetään pappilan sisätiloja ja telttakatoksia.

2019-08-12 15:41:00.0