Kesämusiikki soi elokuun loppuun asti

Oulun seurakuntien kesämusiikkikonserteista pääsee nauttimaan elokuun loppuun saakka. Konsertteja järjestetään heinäkuun lopussa ja elokuun ajan kirkoissa ja seurakuntakeskuksissa ympäri Oulua, ja niihin kaikkiin on vapaa pääsy vapaaehtoisella 5–10 euron käsiohjelmalla.
Piano.

Heinäkuun lopulla musiikkia kuullaan Oulujoen kirkossa torstaina 25.7. kello 19 Kesäillan musiikkihetken merkeissä. Musiikkihetkessä esiintyvät kesäkonserteista tutut baritoni Jere Hölttä sekä pianisti Tetyana Kushniruk.

Sunnuntaina 28.7. kello 18 Kiimingin seurakuntakeskuksessa Lumoa-lauluyhtye esittää hengellisiä kesälauluja. Yhtyeeseen kuuluvat sopraano Sanni Salo, mezzosopraano Tiina Saukkoriipi-Haapala sekä altto Kaisa Kauppinen. Kuun viimeinen kesäkonsertti kuullaan Oulun tuomiokirkossa tiistaina 30.7. kello 20, jolloin juhlistetaan Suomen ja Italian välisten diplomaattisuhteiden 100-vuotispäivää.

Elokuun puolella Oulun tuomiokirkossa kansainvälisten urkurivieraiden konserttisarjan päättää yhdysvaltalainen James D. Hicks tiistaina 6.8. kello 20. Hicksin esityksen ohjelmassa on pohjoismaista urkumusiikkia, jonka teosten säveltäjiä ovat mm. Börjesson, Karlsen, Sixten ja Lindberg.

Tuomiokirkossa tapahtuu myös Oulun Taiteiden Yössä torstaina 15.8., jolloin Oulun Barokkiorkesteri ja tuomiokirkon urkuri Péter Marosvári soittavat barokkimusiikkia Johanna Leponiemen johdolla. Barokkiorkesterissa soittavat Leponiemi ja Tiina Kortelainen (barokkiviulu), Johanna Tuikka ja Anna-Maija Rousselle (alttoviulu), Riina Salminen (sello), Laura Röntynen (cembalo) sekä Pekka Elsilä (traverso-huilu).

Haukiputaalla puolestaan kuunnellaan elokuisina torstai-iltoina kello 20 jo kesän ajalta tutuksi tulleita Kesäillan sävelhartauksia, joissa teemana on ”Soi kunniaksi Luojan!”. Torstain 1.8. sävelhartaudessa Elias Niemelä soittaa superurkuja Haukiputaan kirkolla, ja 15.8. samassa paikassa nähdään vaskikvintetti Owla. Torstain 22.8. sävelhartaudessa esiintyy Mihkel Kolditsin johtama Haukiputaan Mieskuoro sekä yksinlaulussa Sauli Saarela.

Kesäillan sävelhartauksia järjestetään myös Haukiputaan seurakuntakeskuksessa. Torstaina 8.8. Jouni Somero soittaa pianolla J. Bachia, ja kesän viimeisessä sävelhartaudessa 29.8. Cantio Laudis -kuoro esiintyy johtajanaan Olli Heikkilä.

Myös Kiimingissä päästään kuuntelemaan elokuussa kesämusiikkia, kun Kiimingin seurakuntakeskuksella järjestetään laulukonsertti sunnuntaina 18.8. kello 19. Konsertissa kuullaan hengellisiä lauluja ja aarioita kontratenori Paulus Sipilän laulamana ja Niina Ylikuljun urkusäestyksellä.

2019-07-22 13:32:00.0