Urkujen säveliä ensimmäistä kertaa ulkoilmassa Rotuaarilla

Yksi Oulun seurakuntien kesämusiikkikonserttien kohokohdista nähdään torstaina 4.7. kello 20–21, kun Rotuaarin lavalla soitetaan urkumusiikkia ensimmäistä kertaa ulkoilmassa.
Yleisöä Rotuaarilla.

Konserttiyleisöä kesäisellä Rotuaarilla vuonna 2013.

Urkukonsertissa lavalle astuvat Oulun tuomiokirkon muusikot, kanttori Lauri-Kalle Kallunki ja urkuri Péter Marosvári.

Heidän lisäkseen vierailevana esiintyjänä nähdään unkarilainen Ildiko Pogány. Pogány on muusikko ja pianonsoiton opettaja, ja hän elää ja työskentelee Unkarin Pécsissä.

Ajatus kesäisestä ulkoilmakonsertista on ollut ilmoilla jo parikin vuotta. Idea lähti siitä, että haluamme tuoda urkumusiikin kirkkosaleista lämpimään kesäilmaan ja itse instrumentin soiton kunnolla ihmisten nähtäville – yleensähän urut soivat kirkoissa ihmisten selän takana, kertoo Péter Marosvári.

Kevyttä ja iloista urkumusiikkia

Ulkoilmaurkukonsertin ohjelmassa on kesäisen kevyttä, iloista ja jopa jazzahtavaa urkumusiikkia, ja luvassa on myös M. Ravelin mestariteos Boléro, joka on sovitettu neljälle kädelle. Marosvári ja Pogány ovat esittäneet kyseisen neljän käden sovituksen yhdessä ennenkin vuonna 2017.

– Boléro on koko orkesterille tarkoitettu teos, ja uruilla soittaminen mahdollistaa koko orkesterin jäljittelyn teoksessa erinomaisesti, Marosvári toteaa.

Urkukonsertin instrumenttina on käytössä Marosvárin modernit, tietokoneohjatut harjoitusurut. Tietokoneohjauksella saadaan hänen mukaansa aitoa ja hienon kuuloista urkuääntä.

Kesäkonserttien esiintyjävieraina myös muita kansainvälisesti tunnettuja urkureita

Kesällä päästään nauttimaan myös muiden kansainvälisesti tunnettujen urkureiden taidonnäytteistä, sillä useana tiistaina heinä- ja elokuun aikana Oulun tuomiokirkossa järjestetään ulkomaalaisten esiintyjien tähdittämiä urkukonsertteja.

Jo ennen torstain ulkoilmakonserttia, tiistaina 2.7., tuomiokirkkoon saapuu soittamaan saksalainen Simon Reichert, ja 9.7. urkujen taakse asettuu italialainen Enrico Presti. Tiistaina 6.8. tuomiokirkossa kuullaan puolestaan yhdysvaltalaisen James D. Hicksin pohjoismaista urkumusiikkia. Kaikki konsertit alkavat kello 20, ja konsertteihin on vapaa pääsy. Vapaaehtoinen käsiohjelma maksaa 10 euroa.

2019-06-25 13:13:00.0