Tuomiokirkko ja Haukiputaan kirkko avoinna koko kesän

Oulun tuomiokirkko ja Haukiputaan kirkko ovat jälleen avoinna koko kesän. Molemmat kirkot kuuluvat matkailijoita palvelevan Tiekirkko-verkostoon, johon kuuluu yli 200 kirkkoa ympäri Suomen.
Oulun tuomiokirkko

Oulun tuomiokirkon kirkkotarhassa voi kahvitella pilvikirsikoiden katveessa. Kuva: Sanna Krook

Tuomiokirkko on avoinna päivittäin 27.5–1.9. kello 10–20.  Haukiputaan kirkkoon pääsee tutustumaan ja hiljentymään maanantaista perjantaihin 10.6.–16.8. kello 10–18. Molemmissa kirkoissa on paikalla opas, ja Tuomiokirkossa järjestetään opastetut kierrokset aina torstaisin ja sunnuntaisin kello 17. Juhannusaattona Haukiputaan kirkko on suljettu.

Kesäkahvilat kutsuvat tauolle

Molemmat kirkot tarjoavat myös mahdollisuuden kahvitaukoon, sillä Tuomiokirkon kellaritiloissa toimii Cafe Krypta ja Haukiputaan kirkon tapulissa Tapulikahvila. Tuomiokirkon kellarissa sijaitseva Cafe Krypta on avoinna 3.6.–9.8. maanantaista torstaihin kello 10–19 ja perjantaisin kello 10–15. Torstaina 20.6. kahvila sulkeutuu kello 15 ja juhannusaattona 21.6. se on kokonaan kiinni.

Tuomiokirkon pihalla sijaitseva lasten oma Pikku-Sofian kirkko on avoinna Cafe Kryptan aukioloaikoina. Kirkko on pienoismalli Ruotsin kuningattaren Sofia Magdalenan mukaan nimetystä Oulun ensimmäisestä kirkosta, joka sijaitsi samaisella tontilla 1500-luvun lopussa. Lasten omassa kirkossa ovat paikalla kirkonrotat, jotka muun muassa touhuavat lasten kanssa, hoitavat yhdessä kesäkukkia ja leikkivät pihaleikkejä. Kirkonrotat myös opastavat lasten kirkkokierrokset tiistaisin ja torstaisin kello 11.

Haukiputaan Tapulikahvila on avoinna kirkon kellotapulissa 12.6.–26.7. maanantaista keskiviikkoon sekä perjantaisin kello 10–18 ja torstaisin kello 10–20. Torstaina 20.6. kahvila on avoinna kello 10–17, juhannusaattona se on suljettu.

Tiekirkot palvelevat ympäri Suomen

Julkaistu 29.5.2019