Vinkkejä häämusiikin valintaan Oulun tuomiokirkossa

Häitä suunnittelevien kannattaa suunnata perjantaina 17.5. Oulun tuomiokirkkoon (Kirkkokatu 3a) kuuntelemaan, kun Oulun seurakuntien kanttorit soittavat häämusiikkia kirkossa kello 19 alkaen. Tilaisuudessa esitetään häämarsseja ja muita urkukappaleita sekä vihkitilaisuuteen sopivia yksinlauluja ja virsiä.

2014_10 Oulun tuomiokirkko Messenius_0074_1_L.jpg

Kuva: Sanna Krook

Häämusiikkikonsertin järjestävät Oulun seurakunnat ja mukana on kanttoreita kaikista seitsemästä seurakunnasta. Konserttiin on vapaa pääsy ja sinne ovat tervetulleita tulevan kesän hääparit ja kaikki häämusiikista kiinnostuneet.

”Haluamme esittää häämusiikkia joka on arvokasta ja kirkkoon sopivaa, mutta pyrimme myös vastaamaan tämän päivän musiikkitoiveisiin”, kertoo Tuiran seurakunnan kanttori Raakel Pöyhtäri. Tapahtuman tavoitteena onkin antaa häitä suunnitteleville pareille monipuolinen kattaus vihkimusiikista. Konsertin päätyttyä on mahdollista jäädä keskustelemaan kanttorien kanssa omista toiveistaan musiikin suhteen.

”Usein hääpareilla on jo selkeät toiveet valmiina, kun he tulevat tapaamaan kanttoria. Koen silti tärkeänä hääparin tapaamisen, sillä aina he eivät itsekään ole perillä kaikesta mahdollisesta musiikkiohjelmasta. Näin hääpari saattaa kuulla itselleen tuntemattoman kappaleen, johon he ihastuvat”, toteaa Pöyhtäri.

Häämusiikkitoiveissa Star Wars –elokuvien tunnusmusiikkia ja Johanna Kurkelaa

Tänä vuonna häämusiikkikonsertissa kuullaan esimerkiksi perinteisesti suositut Toivo Kuulan ja Felix Mendelssohnin häämarssit ja Melartinin Prinsessa Ruusunen. Lisäksi ohjelmistossa on uudempia hääparien keskuudessa suosituiksi nousseita kappaleita, kuten esimerkiksi Marko Hakanpään trumpettisävelmä sekä ranskalaisten säveltäjien romanttista musiikkia kuten Theodore Dubois’n Toccata

Nykyään vihkitilaisuuksissa on suosiossa erityisesti elokuvista tunnetuksi tullut musiikki, kuten esimerkiksi Star Wars-elokuvien tunnusmusiikki. Suomalaisista nykyartisteista taas erityisen suosittu on Johanna Kurkelan levyttämä Rakkauslaulu.

”Kun hääpari toivoo elokuvista tuttua musiikkia, pyrin soittamaan sen heille niin, että he saavat näkemyksen miltä kappale kuulostaa. Joskus kappale voi kuulostaa aivan erilaiselta uruilla soitettuna elokuvamusiikkiin verrattuna”, huomauttaa Pöyhtäri.

Häämusiikkiin voi tutustua myös Oulun seurakuntien verkkosivuilla: www.oulunseurakunnat.fi/haat.

Tiedote 13.5.2019

Mon May 13 12:55:00 EEST 2019