Pääsiäisenä kokoonnutaan yhteisen pöydän ääreen

Oulun ev.lut. seurakunnissa vietetään pääsiäistä lukuisissa messuissa, jumalanpalveluksissa ja muissa tapahtumissa. Yhteisen pöydän ääreen tuleminen kuuluu pääsiäiseen. Keskiviikkona Pyhän Tuomaan kirkossa tarjotaan perinteinen juutalainen pääsiäisateria, kiirastorstain iltakirkoissa vietetään ehtoollista Jeesuksen viimeisen aterian muistoksi ja pääsiäisaamun koittaessa on iloisen juhla-aterian aika.
Oulun seurakuntien pääsiäiskuva.

Kuva: Mari Ahokoivu

Kaikki pääsiäisen messut, jumalanpalvelukset ja muut tapahtumat löytyvät Oulun ev.lut. seurakuntien nettisivuilta osoitteesta www.oulunseurakunnat.fi/paasiainen.

Hiljaisen viikon surun kautta pääsiäisaamun riemuun

Keskiviikkona 17.4. kello 18 Pyhän Tuomaan kirkossa on tarjolla harvinainen mahdollisuus viettää perinteistä juutalaista pääsiäisateriaa samalla tavoin kuin Jeesuksen viimeisellä aterialla. Seder-aterialle ilmoittaudutaan Oulun seurakuntien verkkosivujen kautta.

Kiirastorstaina 18.4. iltakirkot alkavat kello 19 Karjasillan, Kastellin, Pyhän Andreaan, Tuiran, Pyhän Tuomaan, Oulunsalon, Oulujoen, Kiimingin, Haukiputaan, Ylikiimingin ja Yli-Iin kirkoissa sekä Oulun tuomiokirkossa ja Maikkulan ja Pyhän Luukkaan kappeleissa. Kiirastorstain iltakirkkojen päätteeksi alttari riisutaan ja puetaan pitkäperjantain mustaan. Oulun tuomiokirkon messuun voi osallistua myös Virtuaalikirkossa

Hiljaisen viikon perjantai 19.4. on pitkäperjantai, Jeesuksen kuolinpäivä. Kirkonkellot ja urut ovat tuolloin vaienneet eikä kynttilöitä sytytetä muiden pyhien tapaan. Pitkäperjantaina järjestetään sanajumalanpalveluksia sekä Jeesuksen kuolinhetken rukoushetkiä ja hartauksia.

Hiljaisen lauantain vaihtuessa pääsiäissunnuntaiksi on ilon aika. Yhteiselle juhla-aterialle kokoonnutaan lauantaina 20.4. Pyhän Tuomaan ja Karjasillan kirkoissa, Haukiputaan seurakuntakeskuksessa ja Oulunsalon Toimitalolla kirkoissa kello 23 alkavien pääsiäisyön messujen jälkeen.  Pääsiäisyön messuun voi osallistua myös Oulun tuomiokirkossa ja Ylikiimingin kirkossa. Oulunsalon kirkon pääsiäisyön messu lähetetään suorana lähetyksenä Virtuaalikirkon kautta.

Juhla jatkuu ensimmäisen ja toisen pääsiäispäivän jumalanpalveluksissa sunnuntaina 21.4. ja maanantaina 22.4. Pääsiäisbrunssi on katettuna sunnuntaina 21.4. kello 10 alkavien messujen jälkeen Keskustan seurakuntatalossa ja Oulujoen pappilassa. Oulun tuomiokirkon messu lähetetään Virtuaalikirkon kautta ja Tuiran kirkon messun voi kuulla Radio Dein taajuudella (106,9 MHz, kaapelissa 94,1 MHz). Maanantaina toisena pääsiäispäivänä 22.4. tarjotaan lounas kello 10 alkavan perhemessun jälkeen Haukiputaan seurakuntakeskuksessa.

Pääsiäisen kulttuuritapahtumat tarjoavat musiikkia, runoutta ja teatteritaidetta

Oulun seurakunnat tarjoavat pääsiäispyhien aikaan kulttuurinnälkäisille mielenkiintoisia tapahtumia. Tuiran kirkossa (Myllytie 5) voi seurata Simon Kyreneläisen matkaa Jerusalemiin, missä hän joutuu kantamaan Jeesuksen ristiä Via Dolorosan kärsimystiellä. Viime vuonna ensiesityksensä saanut Simon, ristinkantaja -monologi on muokattu tänä keväänä kahden näyttelijän esitykseksi. Uudistettu pääsiäisnäytelmä saa ensi-iltansa keskiviikkona 17.4. kello 19.00. Muut esitykset ovat pitkäperjantaina 19.4. kello 19.00, lauantaina 20.4. kello 17.00 ja 19.00 sekä pääsiäispäivänä 21.4. kello 15.00. Kaikkiin esityksiin on vapaa pääsy.

Lankalauantaina 20.4. Pyhän Luukkaan kappelilla (Yliopistokatu 7) kuullaan kello 18 alkaen harvinainen harppukonsertti ”Sävelten saatossa”. Konsertissa esiintyy Jane Ilmolan ja Olga Kolarin muodostama harppuduo Harpoet. Pääsiäisen tunnelmaan sopivan konsertin ohjelma koostuu pääasiassa 400-600 vuotta vanhasta musiikista. Konserttiin on vapaa pääsy.

Pääsiäispäivänä 21.4. Kastellin kirkossa (Töllintie 38) vietetään pääsiäisrunojen iltaa kello 18.30 alkaen. Runoillassa lausutaan Maija Paavilaisen aforismeja ja runoja muun muassa J.L. Runebergiltä, Mika Waltarilta ja Risto Kormilaiselta. Runoiltaan on vapaa pääsy, vapaaehtoinen kolehti kerätään Yhteisvastuukeräykseen.

Pääsiäispyhät päättyvät musiikin merkeissä Oulun tuomiokirkossa (Kirkkokatu 3a) maanantaina 22.4 kello 16 alkavassa pääsiäismusiikkikonsertissa, jonka pääteos on Antonio Vivaldin säveltämä Gloria. Tämän, noin puolituntisen teoksen lisäksi konsertissa kuullaan J. S. Bachin musiikkia. Bachin musiikista konserttiin on valittu pääsiäiskoraaleja ja yksinlauluja.

Valoisaa musiikkia esittävät Oulun Tuomiokirkon Katedraalikuoro, Pudasjärven kirkkokuoro, Virve Karen (sopraano), Sirkka Rautakoski (altto) sekä soitinyhtye Antto Vanhalan johdolla. Musiikkia johtavat Jukka Jaakkola ja Henna-Mari Sivula. Konserttiin on vapaa pääsy, vapaaehtoinen käsiohjelmamaksu on 10 euroa.

Julkaistu 11.4.2019

Fri Apr 12 11:26:00 EEST 2019