Kirkkoherrojen kannanotto: "Oulussa poliisin tietoon tulleiden nuorten ja lasten hyväksikäyttötapaukset ovat järkyttäneet koko kaupunkia syvästi. Suru on yhteinen."

Oulun tuomiokirkko

Oulun kirkoissa rukoillaan sunnuntaina rikosten uhrien ja heidän läheistensä sekä kaikkien niiden puolesta, joita tapahtumat koskettavat ja järkyttävät. Seurakunnan työntekijät ovat käytettävissä keskusteluun ja sielunhoitoon.

"Oulussa poliisin tietoon tulleiden nuorten ja lasten hyväksikäyttötapaukset ovat järkyttäneet meitä ja koko kaupunkia syvästi. Suru on yhteinen.

Haluamme ilmaista tukemme rikosten uhreille ja heidän läheisilleen. Lapsiin ja nuoriin kohdistuvat rikokset järkyttävät perusturvallisuutta, kasvurauhaa ja eheyttä. Siksi niiden torjumiseksi on tehtävä kaikki mahdollinen. Poliisin tehtävä on paitsi yhteiskuntarauhan turvaaminen, myös rikosten tutkinta. Siihen on annettava työrauha, ja sitä on tuettava.

Samalla haluamme muistuttaa, että tehtävämme on aina toimia rauhan ja yhteisymmärryksen rakentamiseksi, ei koston tai vastakkainasettelun lietsomiseksi. Tämä tarkoittaa myös sitä, ettemme aiheettomasti leimaa ketään syytöntä tapahtumien johdosta.

Oulun kirkoissa rukoillaan tulevana sunnuntaina jumalanpalveluksissa rikosten uhrien ja heidän läheistensä sekä kaikkien niiden puolesta, joita tapahtumat järkyttävät ja koskettavat. Rukoilemme myös kaupunkimme turvallisuuden ja yhteisen vastuunkantamisen puolesta.

Seurakunnan työntekijät ovat käytettävissä keskusteluun ja sielunhoitoon. Yhteystiedot löytyvät verkkosivuiltamme www.oulunseurakunnat.fi/yhteystiedotLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Palveleva puhelin päivystää joka ilta klo 18 alkaen, viikonloppuöisin kello 03 saakka, arkisin kello 01 saakka p. 0400 22 11 80."

Ilkka Mäkinen
Oulujoen seurakunnan kirkkoherra

Satu Saarinen
Oulun tuomiorovasti, tuomiokirkkoseurakunnan kirkkoherra