Uusi nimilaki tulee voimaan 1.1.2019 – papin on selvitettävä nimen lainmukaisuus

Uuden lain myötä etunimiä voi antaa neljä aiemman kolmen sijaan ja lisäksi avioituvien ja kastettavien sukunimivalintaan tulee lisää vaihtoehtoja.

Uusi nimilaki tulee voimaan 1.1.2019.

Tietyissä tapauksissa lapsi voi saada sukunimekseen esimerkiksi sukunimiyhdistelmän, jossa on sekä äidin että isän sukunimi. Sukunimiyhdistelmiä voidaan käyttää myös ilman väliviivaa.

Seurakunnan on selvitettävä nimen lainmukaisuus. Epäselvissä tapauksissa seurakunnan tulee siirtää nimiasia maistraatin ratkaistavaksi. Tämän vuoksi kastettavan lapsen nimi tulisi saada tietoon hyvissä ajoin ennen kastetta, jotta sen lainmukaisuus ehditään selvittää, varsinkin jos vanhemmat haluavat antaa lapselle erikoisen nimen.

Lisätietoja uuden nimilain vaikutuksista voi kysyä Oulun aluekeskusrekisterin johtajalta Veijo Koivulalta p. 040 574 7138.

Tue Dec 04 09:27:00 EET 2018