Lahjakortilla joulu vähävaraiselle

Oulun seurakuntien diakoniatyö järjestää myös tänä jouluna lahjakorttikeräyksen vähävaraisten oululaisten tukemiseksi. Auttamishaluinen voi ostaa kaupasta itse valitsemalleen summalle ladatun kortin ja toimittaa sen seurakuntansa kirkkoherranvirastoon. Diakoniatyöntekijät jakavat kortit ennen joulua niitä tarvitseville.
Kuvassa diakoniatyöntekijä Heli Mattila pitää käsissään lahjakortteja.

Lahjakortilla voi tuoda joulumieltä heille, joilla on taloudellisesti tiukkaa, muistuttaa diakoniatyöntekijä Heli Mattila.

Kortin voi ostaa esimerkiksi marketista, lasten vaatekaupasta tai lelukaupasta. Halutessaan kuoreen voi kirjoittaa, millaisessa elämäntilanteessa olevalle sen osoittaa: lapsiperheelle, yksinhuoltajalle, vanhukselle tai yksinäiselle. Jos kortin haluaa osoittaa tietyssä kaupunginosassa asuvalle, sekin on mahdollista.

Monessa vähävaraisessa perheessä joulu lisää huolia, sillä varat eivät riitä jouluvalmisteluihin. Tämä näkyy Oulun seurakuntien diakoniatyössä, jossa asiakasvirta lisääntyy joulun alla.

”Vanhemmat surevat sitä, etteivät voi hankkia lapsille joululahjoja. Joillakin ennen vuoden vaihdetta tulevat isot menoerät, kuten tasauslaskut, aiheuttavat sen, ettei rahaa ole välttämättä edes peruselintarvikkeisiin”, kertoo Tuiran seurakunnan diakoniatyöntekijä Heli Mattila.

Diakoniatyöntekijät eivät useimmissa seurakunnissa ota vastaan tavaralahjoituksia, sillä säilytystilaa on vähän eikä lahjoitettu tavara ja asiakkaan tarve välttämättä kohtaa.

Useat parhaillaan käynnissä olevista lahjakorttikeräyksistä kestävät ensi viikon loppuun, joten auttamishaluisen kannattaa olla ajoissa liikkeellä. Seurakuntien keräysaikataulut ja lahjakorttien palautuspaikat löytyvät verkkosivuiltamme.

Julkaistu 26.11.2018

2018-11-26 08:51:00.0