Lapsiasiavaltuutettu puhuu oululaislasten hyvinvoinnista

Lapsiasiavaltuutettu Tuomas Kurttila luennoi lasten ja erityisesti yläkouluikäisten hyvinvoinnista sunnuntaina 25.11.2018 kello 12–14 keskustan seurakuntatalossa (Isokatu 17). Luento on osa Oulun tuomiokirkkoseurakunnan Kolmen polven sunnuntai –tapahtumaa, joka käynnistyy Oulun tuomiokirkossa messulla kello 10 ja jatkuu keskustan seurakuntatalossa maksuttomalla lounaalla ja Kurttilan luennolla.
Kolmen polven sunnuntai_M.png

Kolmen polven sunnuntai sisältää messun, lounaan ja lapsiasiavaltuutetun luennon.

Tuomas Kurttilan luento pohjaa viime vuonna julkistetun kouluterveyskyselyn tuloksiin, joiden mukaan yksinäisyys ja huumeet ovat suurimpia riskejä yläkouluikäisten hyvinvoinnille. Kyselyssä oululaisista 8.–9. –luokkalaisista 9,2 prosenttia ilmoitti, ettei hänellä ole yhtään läheistä ystävää. Koko maassa vastaava luku oli 8,5 prosenttia.
Huumeita saman ikäluokan oululaislapsista 7 prosenttia oli kokeillut huumeita ainakin kerran.
”Tämä tarkoittaa, että jokaisella luokalla on ainakin yksi huumeita kokeillut oppilas”, Kurttila huomauttaa.
Luennolla keskustellaan myös keinoista, joilla ongelmiin on puututtu meillä ja maailmalla. Oulun tuomiokirkkoseurakunta on järjestänyt luennon ajaksi lastenhoitopalvelun.

Kolmen polven sunnuntai on Oulun tuomiokirkkoseurakunnan tapa muistuttaa kirkon merkityksestä eri sukupolville.

”Haluamme tuoda esille sen, kuinka kirkko on avoinna kaikille ja läsnä kaikenikäisten ihmisten elämässä”, sanoo Oulun tuomiokirkkoseurakunnan diakoniatyöntekijä Heidi Karvonen.
Teema näkyy myös päivän käynnistävässä messussa, jota toimittavat tuomiorovastit kolmessa polvessa: Heikki Karvosenoja, Matti Pikkarainen ja Satu Saarinen. Musiikista vastaavat kanttori Lauri-Kalle Kallunki, mieskuoro Weljet ja Ynnin Poikakuoro.
Messua voi seurata myös virtuaalikirkossa. Messun jälkeen tarjottava, maksuton lounas käynnistyy kello 11.

Julkaistu 12.11.2018

Mon Nov 12 08:44:00 EET 2018