Vaalikirje kutsuu äänestämään seurakuntavaaleissa

Oulun ev.-lut. seurakunnat ovat lähettäneet jokaiselle marraskuussa pidettävien seurakuntavaalien äänioikeutetulle vaalikirjeen. Yhteensä kirjeitä on Oulussa lähetetty 115 000 kappaletta. Kirjeen pitäisi saapua perille viimeistään tänään 19.10.

Kuvassa on seurakuntavaalien markkinointikirje ja ilmoituskortti.

Kirkko kuuntelee kaikkia mutta vain toimimalla voit vaikuttaa sen tulevaisuuteen. Muista äänestää seurakuntavaaleissa!

Seurakuntavaaleissa saavat äänestää 16 vuotta viimeistään vaalipäivänä 18.11.2018 täyttävät evankelis-luterilaisen kirkon jäsenet. Ennakkoon voi äänestää 6.–10.11.

”Satsaus on iso, mutta halusimme ottaa yhteyden jokaiseen äänioikeutettuun henkilökohtaisesti. Jokaisella 16 vuotta täyttäneellä jäsenellä on mahdollisuus vaikuttaa oman seurakuntansa ja sitä kautta myös koko kirkon asioihin. Haluamme kannustaa seurakuntalaisia äänestämään, myös heitä jotka eivät vaaleista tiedä tai eivät koe seurakuntavaaleja omakseen. Jokaisen äänellä on merkitystä”, sanoo Oulun seurakuntien yhteisen kirkkoneuvoston puheenjohtaja, Tuiran seurakunnan kirkkoherra Niilo Pesonen.

Oulussa samalla kertaa kahdet vaalit

Nyt jaetussa vaalikirjeessä kerrotaan seurakuntalaisille, missä ja milloin voi äänestää. Kirjeen liitteenä on oman seurakunnan kuvalliset ehdokaslistat seurakuntaneuvoston vaaliin ja yhteisen kirkkovaltuuston vaaliin sekä ilmoituskortti.

Oulussa vaaleilla valitaan jäsenet oman seurakunnan seurakuntaneuvostoon, joka johtaa seurakunnan toimintaa sekä yhteiseen kirkkovaltuustoon, joka käyttää ylintä päätösvaltaa seurakuntayhtymässä. Molempia vaaleja varten on omat ehdokaslistat. Sama ehdokas voi olla ehdolla molemmissa vaaleissa tai vain toisessa. Vaaleissa valittavien luottamushenkilöiden toimikausi on 2019–2022.

Jos vaalikirje jää tulematta ja henkilö on 16 vuotta täyttänyt ja jäsen jossakin Oulun ev.-lut. seurakunnassa, hän voi ottaa yhteyttä oman kotiseurakuntansa kirkkoherranvirastoon.

Mitä mukaan äänestykseen?

Äänestykseen tulee ottaa mukaan todistus henkilöllisyydestä. Todistukseksi hyväksytään esimerkiksi henkilökortti, passi, ajokortti tai muu vastaava kuvallinen asiakirja. Henkilöllisyystodistuksen lisäksi on hyvä ottaa mukaan vaalikirjeen mukana saapuva ilmoituskortti, mutta sen puuttuminen ei estä äänestämistä. Vaalikirjettä ei tarvitse ottaa mukaan äänestykseen.

Yli-iiläiset ja ylikiiminkiläiset äänestävät Kiimingin seurakunnan ehdokkaita

Yli-Iin ja Ylikiimingin alueet siirretään Oulujoen seurakunnasta Kiimingin seurakuntaan 1.1.2019.  Muutoksen vuoksi yli-iiläiset ja ylikiiminkiläiset äänioikeutetut seurakunnan jäsenet äänestävät vaaleissa Kiimingin seurakunnan listoilla olevia ehdokkaita.

Lisätietoa Oulun seurakuntien seurakuntavaalisivulta ja valtakunnallisilta vaalisivuilta.

(Tiedote julkaistu 15.10.2018, muokattu 19.10.2018)

2018-10-15 16:24:00.0