Vähävaraisten ruokahetkiä joka arkipäivä Oulun seurakunnissa

Oulun ev.lut. seurakunnat tarjoavat alkavana syksynä aamupaloja ja aterioita kaikille, joilla on taloudellisia ongelmia tai jotka kaipaavat toisten ihmisten seuraa.

Ruokahetkiä järjestetään viikoittain kaikissa Oulun seurakunnissa ja ne ovat ilmaisia tai hyvin edullisia.

Diakonian lounas Keskustan seurakuntatalolla

Kuva: Sanna Krook

Tarkempia tietoja löytyy osoitteesta: www.oulunseurakunnat.fi/apua-ja-tukea/yhteiseen-poytaan

Seurakuntien tarjoamat aamupalat ja ateriat keräävät kaikissa seurakunnissa paljon kävijöitä ja kävijämäärät ovat kasvaneet viime vuosina jatkuvasti. Yhteiset ruokahetket ovat matalan kynnyksen kohtaamispaikkoja, joissa voi aterioinnin lisäksi vaihtaa ajatuksia ja tavata ihmisiä. Osallistujilla on mahdollisuus keskustella diakoniatyöntekijän kanssa tai varata aika diakonian palveluihin.

Karjasillan seurakunnan diakoniatyöntekijä Marjukka Hamarille ihmisten kanssa käytävät keskustelut ovat työn suola. Moni Hamarin kohtaama on työikäinen ja yksinasuva, syystä tai toisesta työelämän ulkopuolella oleva ihminen.

Yksinäisyys on teema, joka nousee keskusteluissa usein esille:

”Koen olevani tässä työssä ennen kaikkea rinnalla kulkija. Ihminen, joka tukee toista silloin, kun tämä kokee tukea tarvitsevansa. Yksineläjien osuus yhteiskunnassa kasvaa jatkuvasti. Rinnalla kulkemisen tarvetta riittänee siis tulevaisuudessakin,” hän arvioi.

Vapaaehtoisia kaivataan lisää mukaan

Aterioita ja aamupaloja on seurakuntien työntekijöiden lisäksi toteuttamassa monia vapaaehtoisia. Vapaaehtoisia kaivataankin lisää mukaan toimintaan. Mukaan voi ilmoittautua osoitteessa www.vapaaehtoistyo.fi/oulu.  Seurakuntien diakoniatyö jakaa aterioiden yhteydessä silloin tällöin myös lahjoitettua ruokaa. Esimerkiksi kaupat ja leipomot lahjoittavat toisinaan ylijäämäruokaa.  Kaikki vähävaraisten ateriat jatkuvat marras- tai joulukuulle saakka. Syyslomaviikolla osa aterioista on tauolla.

Julkaistu 27.8.2018

Mon Aug 27 15:34:00 EEST 2018