Hattaraa ja kahvia Pikkukirkon siunaamisjuhlassa

Oulun tuomiokirkon kirkkotarhassa (Kirkkokatu 3A) sijaitseva Pikkukirkko siunataan käyttöön perjantaina 10.8. kello 18. Siunaamisen toimittaa piispa Samuel Salmi ja avustajina ovat tuomiorovasti Satu Saarinen, lastenohjaajat Outi Metsikkö ja Tea Hieta sekä kanttori Henna-Mari Sivula Oulun tuomiokirkkoseurakunnasta.
Pikkukirkko_THUMB.jpg

Tilaisuudessa esiintyy Karjasillan seurakunnan lapsi- ja nuorisokuoro aCorde johtajanaan Anna Haanpää-Vesenterä. Mukana juhlassa ovat kesän ajan Pikkukirkkoa esitelleet ja kirkossa satuhetkiä pitäneet kirkonrotat. Tilaisuudessa tarjoillaan hattaraa ja kirkkokahvit. Halutessaan voi osallistua myös toiveita ja kiitosaiheita kuvastavan rukouspuun koristelemiseen.

Pikkukirkko on valmistunut lähes kokonaan talkootyön, lahjoitusten ja avustusten ansiosta. Yli vuoden kestäneessä projektissa ovat kymmenet talkoolaiset olleet mukana rakentamassa, maalamassa, talon siirrossa, kalusteiden teossa ja sisätilojen koristelussa.

Lasten mittojen mukaan rakennettu Pikkukirkko on pienoismalli Oulun ensimmäisestä kirkosta, joka sijaitsi samaisella tontilla 1500-luvun lopussa. Kirkon on suunnitellut siitä löytyneen luonnostelmakuvan perusteella arkkitehti Weikko Kotila arkkitehtitoimisto Laatio Oy:stä. Kirkko on valmistettu suomalaisesta hirrestä, seinät on maalattu punamultamaalilla ja katto on tervattu. Nykypäivä näkyy kirkon oululaisen Tiia Heikkisen toteuttamissa seinämaalauksissa.

Pikkukirkko tulee olemaan avoinna ainakin jumalanpalvelusten aikaan sunnuntaisin ja kiinnostuneille sitä esitellään pyynnöstä muulloinkin. Rakennuksessa voi pitää myös perhejuhlat, kertoo projektissa mukana ollut Oulun tuomiokirkkoseurakunnan vs. seurakuntapastori Salla Autere.

”Pikkukirkossa voi viettää vaikkapa häitä tai kastejuhlaa. Pikkukirkkoon on suunniteltu myös päiväkotiryhmien ja koululaisten vierailuja ja sinne rakennetaan joulun alla jouluseimi.”

Kuva: Oulun seurakunnat

Julkaistu 2.8.2018