Oulun hiippakunnan piispanvaalin vaalipaneelit 8.8. sekä mahdollisesti 1.9.

Oulun hiippakunnan piispanvaaliehdokkaat kohtaavat Oulussa kauppakeskus Valkeassa järjestettävässä vaalipaneelissa 8.8.2018 klo 17 alkaen. Keskusteluttajina paneelissa ovat toimittaja Arto Veräjänkorva Yle Oulusta ja tuomiorovasti Satu Saarinen Oulun tuomiokirkkoseurakunnasta.
Oulun hiippakunnan piispanvaalin ehdokkaat 2018_1_1_THUMB.jpg

Vaalissa ehdokkaina ovat Kirkkohallituksen kansliapäällikkö, TT Jukka Keskitalo, Raudaskylän Kristillisen Opiston rehtori, TL Jukka Hautala, sekä Oulun Tuiran seurakunnan kirkkoherra, TT Niilo Pesonen.

Piispanvaalin ensimmäinen äänestyskierros käydään 15.8.2018.  Mikäli kukaan ehdokkaista ei saa yli puolta äänistä elokuun äänestyskierroksella, toinen vaalikierros järjestetään 3.9.2018.  Siihen liittyen järjestetään tarvittaessa vielä vaalipaneeli kahdelle jäljellä olevalle ehdokkaalle 1.9. klo 17 Utajärven jäähallissa hiippakunnallisten lähetysjuhlien yhteydessä. Siellä tilaisuuden juontavat viestintäpäällikkö Harriet Urponen Rovaniemen seurakunnasta ja kirkkoherra Erkki Huuki Kannuksen seurakunnasta.

Äänioikeutettuja vaalissa on kaikkiaan noin 1130, puolet maallikoita ja puolet pappeja. Piispa on kuitenkin koko hiippakunnan ja kaikkien sen seurakuntien piispa. Vaalipaneeleihin kutsutaankin kaikkia kiinnostuneita muodostamaan oma näkemyksensä ehdokkaista.

Valkeassa 8.8. pidettävä vaalipaneeli tulkataan viittomakielelle kokonaisuudessaan. Paneelit välitetään suorana internetissä (Piispantalon kanavalta osoitteessa www.oulunhiippakunta.evl.fi/piispantalon-kanava/ sekä Virtuaalikirkon www.virtuaalikirkko.fi kautta) ja ovat katsottavissa jälkikäteen myös tallenteina.

Oulun hiippakunnan tuomiokapitulin tiedote 1.8.2018, Kuva: Sanna Krook

2018-08-01 12:38:00.0