Seurakuntien juhannustapahtumissa historian siipien havinaa ja leppoisaa yhdessäoloa

Oulun ev.lut. seurakunnat kutsuvat nauttimaan perinteisestä juhannustunnelmasta eri puolilla Oulua.

Turkansaaren kirkko

Juhannusaattona 22.6. Koskelan seurakuntakodilla (Koskelantie 86) järjestetään kaikenikäisten juhannusjuhla, joka alkaa kello 18 lipunnostolla. Ohjelmassa on hartaus, yhteislaulua, tikkakisa, kesäisiä pelejä, arpajaiset ja makkaranpaistoa. Tarjolla on muun muassa kahvia, teetä ja pullaa, joista voi halutessaan maksaa vapaaehtoisen maksun. Innokkaimmat juhlijat ovat tervetulleita osallistumaan juhlan valmisteluihin alkaen kello 16.

Turkansaaren ulkomuseolla vietetään kaksipäiväistä koko perheen juhannustapahtumaa aatosta juhannuspäivään ja myös Oulujoen seurakunta on juhlassa mukana. Turkansaaren kirkossa (Turkansaarentie 165) voi hiljentyä juhannusaaton hartauteen kello 17.30. Kello 18-20 hartaudesta siirrytään romantiikan puolelle, sillä kirkon alttarille astahtelee vihkipareja pop up –häätapahtuman merkeissä. Juhannuspäivänä 23.6. Turkansaaren kirkossa alkaa messu kello 12. Turkansaaressa voi osallistua jumalanpalveluksiin myös kesäsunnuntaisin kello 12 elokuun loppuun saakka.

Juhannuspäivänä lauantaina 23.6. kello 12 Oulunsalon kotiseutumuseon pihapiirissä (Jääsköntie 5) järjestetään kansanlaulukirkko , jonka toimittaa kirkkoherra Petri Satomaa ja kanttorina on  Anna Kälkäjä. Musiikissa avustaa Sinikka Ala-Leppilammen jousiyhtye.

Kiimingin kirkossa (Kirkonniementie 8) on puolestaan luvassa juhannuspäivänä 23.6. kello 10 perinnejumalanpalvelus, jonka toimittaa kirkkoherra Pauli Niemelä ja kanttorina on Salla Kujala. Perinnejumalanpalveluksessa  käytetään 1800-luvun lopun kirkkokäsikirjaa sekä vanhoja rukouksia ja raamatunkäännöstä. Jumalanpalvelukseen osallistuvat voivat halutessaan pukeutua teeman mukaisesti vanhoihin asuihin. Lopuksi juodaan kirkkokahvit.

Juhannuspäivänä järjestetään jumalanpalveluksia myös Oulujoen, Yli-Iin, Ylikiimingin, Haukiputaan, Tuiran ja Kastellin kirkoissa sekä Oulun tuomiokirkossa.

Kirkkovuosi: Juhannus

Tiedote. Julkaistu: 12.06.2018
Kirkon viestintä

Juhannuspäivä osuu tänä vuonna lauantaille 23. kesäkuuta. Tätä pyhää vietetään Suomessa kesäkuun 19. päivää seuraavana lauantaina.

Sana juhannus tulee nimestä Johannes. Nimi tarkoittaa ”Jumala on armollinen”. Juhannus on Johannes Kastajan syntymäpäivä. Raamatun mukaan Johannes Kastaja syntyi puoli vuotta ennen Jeesusta. Siksi juhannusta vietetään puoli vuotta ennen joulua.

Johannes Kastaja oli Jeesuksen edelläkävijä, joka kulki Jordanin seudulla ja kehotti ihmisiä kääntymään ja ottamaan kasteen syntien anteeksi saamiseksi.

Juhannuspäivänä kirkoissa pidetään jumalanpalvelus ja lauletaan suvivirsi. Alttarikukkina on luonnonkukkia ja juhannuskoivuja keskikesän juhlan merkkinä. Päivän liturginen väri on valkoinen, ilon ja toivon väri.

Monet seurakunnat järjestävät juhannuksena seurakunnallista toimintaa leirikeskuksissaan. Niissä pidetään juhannushartauksia ja vietetään yhdessä aattoiltaa.

Juhannuspäivänä 23.6. TV1 lähettää klo 10.00 Reissukirkon. Juhannuksen tekstejä pohditaan upeassa Suomenlinnassa. Pappina on Ida Vartiala. Reissussa tavataan tutkija ja teologi Panu Pihkala, yliopistonlehtori Arja Kaasinen, kansainvälisen työn asiantuntija, pappi Anssi Almgren, ilmastotutkija Laura Riuttanen sekä piispa Teemu Laajasalo.

Reissukirkko on nähtävissä myös Yle Areenassa.

Juhannus on myös Suomen lipun päivä. Liput nostetaan salkoon juhannusaattoiltana kello 18 ja lasketaan juhannuspäivän iltana kello 21.

Lisätietoa kirkkovuoden juhannuksesta

Kuvassa on Turkansaaren kirkko, kuvaaja: Sanna Krook