Hautausmaakierroksilla tutustutaan oululaisiin elämäntarinoihin

Oululaisten suurnaisten ja –miesten elämäntarinoihin pääsee tutustumaan jälleen tämän kesän hautausmaakierroksilla. Asiantuntevien oppaiden vetämiä ja maksuttomia kierroksia järjestetään sekä Oulujoen hautausmaalla että Oulun hautausmaalla Intiössä.

Kuvassa on näkymä Oulun hautausmaalta, hautakiviä ja takorautainen penkki.

Kierrokset toteutetaan säästä riippumatta eikä niille tarvitse ilmoittautua etukäteen.

Oulun hautausmaalla kierroksia järjestetään maanantaisin 18.6–20.8. Lähtö on kello 18 hautausmaan pääportilta hautajaishuoneiston edestä (Kajaanintie 1). Kierrosten teema vaihtuu viikoittain: joukkoon mahtuu tarinoita niin merenkulun ja tervakaupan kulta-ajan suuruuksista kuin taiteilijoista ja yhteiskunnallisen elämän vaikuttajista. Yleisesti kierrokset keskittyvät elämäntarinoihin kunkin teeman mukaisesti, mutta kierroksen aikana tutustutaan myös hautausmaan moniin muistomerkkeihin ja kristilliseen hautausmaakulttuuriin.

Hautausmaakierroksille on varattu kaksi opasta ja teemaa. Muutokset teemoissa ovat mahdollisia. Kunkin maanantain teemat voi tarkistaa osoitteesta www.oulunseudunoppaat.fi.

Oulun hautausmaan kierrokset maanantaisin klo 18–20:

Ma 18.6. Kaiken takana on nainen! / Taiteilijoita ja kulttuuripersoonia
Ma 25.6. Laulua ja soittua / Laulua ja soittua
Ma 2.7. Kulttuurin kaikuja / Kuvernöörejä ja tervaporvareita
Ma 9.7. Laulua ja soittua / Kaiken takana on nainen!
Ma 16.7. Taiteilijoita ja kulttuuripersoonia / Kaiken takana on nainen!
Ma 23.7. Taiteilijoita ja kulttuuripersoonia / Sodan ja rauhan sankareita
Ma 30.7. Siveltimellä ja sulkakynällä / Leipää ja sirkushuveja
Ma 6.8. Laulua ja soittua / Laulua ja soittua
Ma 13.8. Sodan ja rauhan sankareita / Kaiken takana on nainen!
Ma 20.8. Kaiken takana on nainen! / Kaiken takana on nainen!

Oulujoella ilta huipentuu musiikkihetkeen

Oulujoen kirkkoseudulla kierroksia järjestetään kolmena torstaina, 28.6., 12.7. ja 2.8. Lähtö on kello 17.30 Oulujoen kirkon parkkipaikalta (Oulujoentie 69).

Kierroksen kohteena on Pohjois-Suomen ainoa puujugend-tyyliä edustava Oulujoen kirkko. Samalla kierroksella tutustutaan myös Oulujoen pappilaan ja Oulujoen hautausmaahan. Kierrokseen kuuluu lisäksi musiikkihetki kello 19 Oulujoen kirkossa.

Kuva: Kirkon kuvapankki/Sanna Krook

Mon Jun 11 10:05:00 EEST 2018