Virsipiknikit tulevat Franzenin puistoon

Franzenin puistossa nautitaan tänä kesänä veisaamisen ja eväsretken yhdistelmästä, kun virsipiknikit valtaavat puiston kolmena lauantaina. Oulun seurakuntien järjestämille virsipiknikeille voi tulla kuka tahansa virsien laulamisesta kiinnostunut ja tuoda eväät ja viltin mukanaan.
Kuvassa on tuomen kukka ja sen taustalla tuomiokirkko.

Tarkoituksena on laulaa ja nauttia yhdessä kesäisestä pikniktunnelmasta. Jokaisella kokoontumiskerralla on oma teemansa, johon sopivia virsiä voi ehdottaa etukäteen Facebookissa. Eniten ääniä saaneet virret pääsevät laulettavien joukkoon. Ensimmäisellä kerralla 16. kesäkuuta teemana on Taas lämpö auringon, 14. heinäkuuta aiheena on Vedet virtaamaan ja kolmannella kokoontumiskerralla 11. elokuuta teema on Lahjas meille toit.

Kaikki virsipiknikit käynnistyvät kello 14 ja kestävät 45 minuuttia. Virsikirjat tuodaan puistoon talon puolesta. Sateen sattuessa lauluhetki pidetään tuomiokirkon kivijalassa sijaitsevassa Cafe Kryptassa (Isokatu 6).

Virsipiknik-idean takana on oululainen kaupunkiaktiivi ja virsifani Niina Jortikka, joka sai ajatuksen uudenlaisen virsitapahtuman järjestämisestä Facebookissa nousseen keskustelun myötä.

”Keskustelussa tuli esille, kuinka monella paikkakunnalla on järjestetty Virsiä ja viiniä –iltoja. Ajattelin, että Oulussa voisi olla jotain samantyylistä. Ehdottaessani virsipiknikiä Oulun seurakunnille ajatuksesta innostuttiin heti.”

Jortikka toteaa, että puisto on matalan kynnyksen paikka, johon on helppo tulla laulamaan virsiä, vaikka veisaaminen ei muuten omaan elämään kuuluisikaan.

”Virret ovat lohdullisia ja laulaminen rauhoittaa. Virsipiknikillä sen voi tehdä vielä raikkaassa ulkoilmassa”, hän lisää.

Kuva Pixabay

Julkaistu 7.6.2018.