Oulun yliopisto tutkii Haukiputaan vanhaa hautausmaata

Oulun yliopiston harjoittelijat tekevät parhaillaan tutkimuksia Haukiputaan vanhalla hautausmaalla. Kesäkuun alkuun kestävissä tutkimuksissa kartoitetaan alueelta löytyvät haudat ja niiden ikä sekä hautamuistomerkit, hautausmaan vanhat polut, kasvisto ja puusto.

Tutkimuksissa ei kajota maaperään, vaan menetelminä käytetään muun muassa laserskannausta ja maatutkausta. Maastossa tehtävien kartoitusten lisäksi harjoittelijat haastattelevat haukiputaalaisia hautausmaahan liittyvästä perimätiedosta ja hautausmaan nykyisestä merkityksestä.

Tutkimusta tekevät arkeologit Titta Kallio-Seppä ja Aki Hakonen sekä kymmenisen harjoitteluaan suorittavaa arkeologian ja kulttuuriantropologian pääaineopiskelijaa.  Harjoittelu tehdään Oulun seurakuntayhtymään kuuluvalle Haukiputaan seurakunnalle.

Kenttätyöt tehdään 21.5.–1.6.2018 ja tämän jälkeen aineisto analysoidaan. Tutkimusten tulokset valmistuvat loppuvuodesta.

Haukiputaan Kirkkotiellä kirkkoa vastapäätä sijaitseva vanha hautausmaa kuuluu Oulun seurakuntayhtymälle. Hehtaarin kokoinen alue on ollut käytössä parin sadan vuoden ajan vuoteen 1890 saakka. Nykyinen, Mirjantiellä sijaitseva, hautausmaa on otettu käyttöön vuonna 1890.

Julkaistu 22.5.2018.

2018-05-22 08:15:00.0