Rauhaa, rakkautta ja raakuuksia

Mitä sinulle tulee mieleen sanasta kirkko? Autoremontin valmistumista kauppakeskus Valkeassa odottava Jenna Määttä yllättyy kysymyksestä, mutta löytää nopeasti vastauksen.
#minunkirkkoni nettiin_S.jpg

”Kirkkoon liittyy rauha. Kadulla kävelevät ihmiset ovat kiireisiä, mutta kirkossa jokainen rauhoittuu. Siellä ei ole mitään ylimääräistä. Räikeiden mainosvalojen sijaan katse osuu seinillä oleviin maalauksiin”, Määttä pohtii.

Kirkon jäsenyyteen liittyvät asiat ovat pian ajankohtaisia, kun Määttä ja hänen puolisonsa saavat esikoisensa.

”Mies on ortodoksi, joten meidän on päätettävä, kumpaan kirkkoon lapsi tulee liittymään. Minusta tuntuu, että kallistumme luterilaisuuteen”, hän sanoo.

Ouluun työmatkalle tulleelle Tia-Sabrina Karjaginille kirkon merkitys on selvä. Se on rakkaus.

”Uskonnon ydinsanoma on rakkaus ja kirkko on sanoman jatke. Jos kirkosta ei löydy rakkautta, siellä ei ole mitään”, Karjagin toteaa.

”Kirkolla on tärkeä rooli lähimmäisenrakkauden esillä pitämisessä. Ihmisyys yhdistää meitä kaikkia ja hyvässä ihmisyydessä on aina mukana rakkautta”, hän lisää.

Kirkkokatua pitkin astelevalle Jarmo Heikkilälle tulee ensimmäisenä mieleen, kuinka äiti rukoili talvisodan aikana rintamalla taistelleen puolisonsa puolesta. Isä tuli kotiin, joten rukouksille tuli katetta. Toisaalta kirkko-sanasta tulevat mieleen myös kirkon tekemät vääryydet.

”Kirkko on tuhonnut alkuperäiskulttuureita ja lisännyt vastakkainasettelua esimerkiksi sisällissodan aikana.”

”Minusta kirkon tulisi joka tilanteessa pitää kiinni alkuperäisistä, Jeesuksen antamista ohjeista. Muita uskontoja on kunnioitettava ja ihmisiin suhtauduttava, kuten laupias samarialainen teki. Minun kirkkoni on lämmin ja suvaitsevainen.”

Oulun seurakuntien Instagram-tililtä voi seurata lisää oululaisten ja paikkakunnalla vierailleiden ajatuksia kirkosta. Seurakuntavaaleihin liittyvä kampanja löytyy tunnuksella #minunkirkkoni.

kuvat ja teksti: Marita Ahlgren

2018-04-24 08:18:00.0