Lastenpäiviltä kivaa tekemistä kesäkuuksi

Oulun seurakuntien Lastenpäivät helpottaa monen työssäkäyvän vanhemman arkea jälleen ensi kesänä.  Lämsänjärven leirikeskuksessa 4.–29. kesäkuuta järjestettävät päiväleirit tarjoavat pienille koululaisille mahdollisuuden turvalliseen ajanviettoon.
Kuvassa on keinuva ja hymyilevä poika.

Arkipäivisin kello 10–15 järjestettävä toiminta on pääosin vapaata, mutta tarjolla on myös ohjattua tekemistä, kuten askartelua ja pelaamista. Lämpimällä ilmalla on mahdollista pulahtaa uimaan.

”Lisäksi jokaiseen päivään sisältyy lapsille sopiva, pieni hartaushetki”, kertoo lapsi- ja perhetyön sihteeri Mari Jääskeläinen Karjasillan seurakunnasta.

Tänä vuonna Lastenpäivät on suunnattu vuosina 2008–2011 syntyneille oululaislapsille. Toimintaan osallistuminen on maksutonta ja tarjolla on päivittäin lämmin ateria.

Tarkoituksena on tukea perheitä, joissa lapset voisivat muuten viettää päivät itsekseen vanhempien ollessa töissä, mutta mukaan ovat tervetulleita myös lapset, joiden vanhemmat ovat kotona.

”Joskus meiltä on kyselty, miksi Lastenpäiviä ei järjestetä koko työpäivän ajaksi eli kello 8–16. Tämä ei kuitenkaan ole varsinaista lastenhoitoa, vaan lapsille suunnattua viriketoimintaa”, toteaa Jääskeläinen.

Oulun seurakunnat on järjestänyt Lastenpäiviä jo vuosikymmenien ajan. Alun perin Hietasaaressa järjestettyyn toimintaan on viime vuosina osallistunut 30–80 lasta ajankohdasta riippuen.

Hiihtomajantiellä sijaitseva Lämsänjärven leirikeskus on Jääskeläisen mukaan hyvällä paikalla, sillä se on monen kaupunginosan läheisyydessä. Lapset pääsevät kulkemaan paikalle itse tai heidät voi tuoda joku läheinen. Leirikeskuksessa on aina paikalla useita ammattitaitoisia ohjaajia, joiden määrä riippuu osallistuvien lasten lukumäärästä.

Ilmoittautuminen Lastenpäiville käynnistyy 7. toukokuuta Oulun seurakuntien nettisivuilla. Jokaiselle viikolle ilmoittaudutaan edellisen viikon torstaihin mennessä.

kuva Pixabay

Julkaistu 17.4.2018