Kiimingin seurakunnan tulevaisuuden suuntaviivoista päästiin sopuun

Nykyiset Yli-Iin ja Ylikiimingin seurakuntapiirit liittyvät Kiimingin seurakuntaan 1.1.2019.
Kartta jossa näkyy Oulun seurakuntien rajat

Nykyiset Yli-Iin ja Ylikiimingin seurakuntapiirit liittyvät Kiimingin seurakuntaan ensi vuoden alusta, 1.1.2019.

Kiimingin seurakuntaneuvosto ja seurakuntapiirit ovat päässeet sopuisaan ratkaisuun laajentumissuunnitelmasta.

"Laajentumissuunnitelman johtoajatuksena on, että laajentuvaa Kiimingin seurakuntaa rakennetaan seurakunnaksi, jossa tuetaan kunkin alueen identiteettiä", kertoo Kiimingin seurakunnan kirkkoherra Pauli Niemelä.

Koko seurakunnan resurssit ovat alueiden palveluksessa. Palkkalistoilla on kuusi pappia, neljä kanttoria, neljä diakonia, viisi nuorisotyönohjaajaa, lähetyssihteeri, lapsityönohjaaja, kuusi lastenohjaajaa, kaksi seurakuntasihteeriä ja kolme seurakuntamestaria.

" Tosin seurakuntayhtymän henkilöstön vähentämissuunnitelman mukaan yksi kanttorin virka jätetään täyttämättä tämän jäädessä eläkkeelle", Niemelä lisää.

Jumalanpalvelusten aikoihin muutoksia

Vuoden 2019 alusta jumalanpalveluksia pidetään sunnuntaisin kello 10 Kiimingin ja Ylikiimingin kirkoissa ja kello 13 Yli-Iin kirkossa ja Jäälin kappelissa.

Vuonna 2020 Yli-Ii ja Ylikiiminki vaihtavat aikoja päittäin.

Niemelän mukaan muutostilanne mahdollistaa muutoinkin jumalanpalvelusten kehittämisen. Seurakuntalaisia kutsutaan jumalanpalvelusten suunnitteluun ja toteutukseen.

Kanttorit huolehtivat jumalanpalveluksen kannaltakin tärkeästä musiikki- ja kuorotoiminnasta kullakin alueella.

Kirkkoherranvirasto on auki joka arkipäivä

Kasteet, avioliittoon vihkimiset ja hautaan siunaamiset voi varata ja sopia puhelimitse tai Kiimingin seurakunnan kirkkoherranvirastossa.

Seurakuntasihteerit palvelevat arkisin toimistoaikaan.

Myös hautapaikkavaraukset tehdään kirkkoherranvirastossa, ja tarvittaessa järjestetään käynti hautausmaalla.

"Seurakuntalaisella on oikeus pyytää kirkolliseen toimitukseen ketä tahansa seurakunnan papeista – ja Oulussa jopa koko yhtymän alueelta", Niemelä muistuttaa.

Työalojen kesken lisätään yhteistyötä

Seurakunnan eri työalat pyrkivät keskinäiseen yhteistyöhön ja laaja-alaisuuteen. Tavoitteena on kutsua seurakuntalaiset osallistumaan mahdollisuuksien mukaan eri tehtäviin.

Varhaiskasvatuksessa ja kasvatustyössä pyritään aktiiviseen kerhotoimintaan. Nuoria kutsutaan kerhonohjaaja- tai isoskoulutukseen.
Diakoniatyössä toimitaan alueittain, jolloin tuttu diakoni oppii tuntemaan ihmiset.

Lähetystyö saa uuden täysiaikaisen lähetyssihteerin vuoden alusta. Tuettavat nimikkokohteet ja lähetit jatkavat nykyiseltä pohjalta.

Seurakuntavaaleilla
on iso merkitys

Hallinnollisesti marraskuun seurakuntavaalit ovat tärkeät. Valittavat seurakuntaneuvoston jäsenet (14) ohjaavat laajentuneen seurakunnan päätöksentekoa.

"On tärkeää, että vaaleihin saadaan runsaasti ehdokkaita. 25.4.2018 nimitettävä vaalilautakunta kokoontuu vielä kevään aikana ensimmäiseen kokoukseensa", Niemelä kertoo.

Uusi seurakuntaneuvosto valitsee työryhmät, jotka ideoivat, suunnittelevat ja toteuttavat työalansa toimintaa.

"Lisäksi Yli-Iihin ja Ylikiiminkiin perustetaan omat työryhmät, jotka kappalaiset kutsuvat koolle. Ne voivat toimia tarvittaessa myös ns. rakennustoimikuntana."

Viestinnässä Rauhan Tervehdys muodostaa keskeisen kanavan. Kirkolliset tiedot julkaistaan myös Rantapohjassa.

"Nykyaika edellyttää monipuolista viestintää sosiaalisessa mediassa. Kaikki seurakunnan työ tähtää seurakuntalaisten – nykyisen ja tulevan – elämän parhaaksi", Niemelä painottaa.

Mon Apr 16 09:45:00 EEST 2018