Iltakirkot ja konsertit kutsuvat hiljentymään - Oulun tuomiokirkko on avoinna hiljaisella viikolla

Palmusunnuntai 25. maaliskuuta aloittaa pääsiäiseen asti kestävän hiljaisen viikon, jolloin muistellaan Jeesuksen elämän viimeisiä vaiheita. Iltakirkot, hartaudet ja musiikkitilaisuudet tarjoavat mahdollisuuden rauhoittumiseen yhdessä toisten kanssa.

Pääsiäinen Mari Ahokoivun kuvaamana

Oulun tuomiokirkon ovet ovat avoinna hiljentymistä ja rukousta varten maanantaista kiirastorstaihin 26.3.–29.3. kello 10–19.30 ja jumalanpalvelusta vietetään kunakin iltana kello 19. Kirkossa voi myös keskustella vapaaehtoisten messuavustajien kanssa. Tuomiokirkon Cafe Kryptassa voi ruokailla ja osallistua myyjäisiin Yhteisvastuukeräyksen hyväksi keskiviikkona 28.3. kello 15–18.45.

Iltaseitsemältä alkavia hiljaisen viikon iltakirkkoja järjestetään Oulun tuomiokirkon lisäksi muun muassa Karjasillan ja Tuiran kirkoissa maanantaista torstaihin ja Haukiputaan ja Oulunsalon kirkoissa maanantaisin, tiistaisin ja torstaisin. Kiimingin seurakunnan iltakirkot ovat maanantaina, keskiviikkona ja torstaina Kiimingin kirkossa ja tiistaina Jäälin kappelissa.

Oulujoen kirkossa järjestetään hiljaisen viikon tapahtumista kertovia lukupassioita maanantaista keskiviikkoon kello 19.  Evankeliumitekstin välissä lauletaan paastonajan väkeviä virsiä. Lukupassio iltamusiikkeineen on myös Yli-Iin kirkossa keskiviikkona 28.3. kello 18. Ylikiimingin kirkossa on perheiden iltakirkko keskiviikkona kello 18.

Kaikille avoin Oulun yliopiston ekumeeninen pääsiäishartaus alkaa keskiviikkona 28.3. kello 14 Pyhän Luukkaan kappelissa (Yliopistokatu 7). Hartauden jälkeen on kahvi- ja teetarjoilu.

Kaikki Oulun ev.lut. seurakuntien hiljaisen viikon ja pääsiäisen tapahtumat löytyvät osoitteesta: www.oulunseurakunnat.fi/paasiainen.

Jeesuksen viimeiset vaiheet draaman ja musiikin keinoin

Hiljaisen viikon sanomaan voi syventyä myös koko perheelle sopivissa pääsiäisesityksissä. Haukiputaan seurakuntakeskuksessa (Kirkkotie 10) esitetään Jeesuksen elämän viimeiset vaiheet kuvan ja tarinan keinoin tiistaina 27.3. kello 18. Puoli tuntia kestävään Ristintiellä-esitykseen on vapaa pääsy. Oulunsalon kirkossa nähdään keskiviikkona 28.3. kello 19 lyhyt näytelmä pääsiäisen traditioista ja niiden synnystä. Näytelmässä vuorottelevat live-esitykset ja etukäteen kuvatut raamatunkertomukset. Katsojat pääsevät osallistumaan laulamalla tuttuja virsiä. Lopuksi tarjotaan iltapala.

Hiljainen viikko on myös korkeatasoisen kirkkomusiikin aikaa. J.S. Bachin Matteus-passio johdattelee hiljaisen viikon sanoman äärelle Oulun tuomiokirkossa ja Virtuaalikirkossa palmusunnuntaina 25.3. kello 16–19. Esityksen käsiohjelmat maksavat 10 euroa ja niiden myynti alkaa tuntia ennen konsertin alkua kirkon ovella. Ilman käsiohjelmaa tilaisuuteen on vapaa pääsy klo 15.45 alkaen, mikäli vapaita paikkoja on.

Pyhän Tuomaan kirkossa (Mielikintie 3) on tarjolla neljän kärsimysaiheisen konsertin sarja palmusunnuntaista keskiviikkoon kello 19. Kaikkiin neljään konserttiin on vapaa pääsy ja halutessaan voi ostaa viiden euron hintaisen käsiohjelman. Sarjan avaa palmusunnuntaina 25.3. Hanna Ekolan ja Virpi Salon Risti on rakkaus – konsertti.  Maanantaina 26.3. kuullaan säestyksellisiä yksinlauluja ja duettoja lauluyhtye Dolcen esittämänä. Tiistaina 27.3. Sofia Magdalena -kuoro tulkitsee sakraalimusiikin helmiä ja virsisovituksia Taru Piston johdolla. Keskiviikon 28.3. konsertin esiintyjä Cappella pro Vocale on koonnut kärsimysteemaisen ohjelmiston, joka koostuu 1500-luvun vokaalimusiikista.

Maanantaina 26.3. kello 18.30 Pyhän Andreaan kirkossa (Sulkakuja 8) järjestetään hiljaisen viikon virsi-ilta, jossa esiintyy Oulun seudun virsikuoro, johtajanaan Mervi Kyrki. Virsiä lauletaan myös yhteislauluina. Tiistaina 27.3. kello 19 Pyhän Andreaan kirkossa kuullaan hiljaisen viikon ja paastonajan musiikkia Oulun tuomiokirkkokuoron ja Pudasjärven kirkkokuoron esittämänä.  Konserttiin on vapaa pääsy. Samaan aikaan Ylikiimingin kirkossa konsertoi Hohde-kuoro. Keskiviikkona 28.3 kello 19 Haukiputaan seurakuntakeskuksessa soi G.B. Pergolesin Stabat Mater, joka kertoo Jeesuksen äidin, Marian, murheesta ristin juurella. Konserttiin on vapaa pääsy, vapaaehtoisen viiden euron hintaisen käsiohjelman tuotto menee Yhteisvastuu-keräykseen.

Kuva: Mari Ahokoivu
Julkaistu 21.3.2018

Kirkkovuosi: Palmusunnuntai

Julkaistu: 13.03.2018, 09:26/Kirkon viestintä

Palmusunnuntai aloittaa hiljaisen viikon, jolloin muistellaan Jeesuksen kärsimyksiä ja elämän viimeisiä vaiheita. Palmusunnuntai muistuttaa myös Jeesuksen saapumisesta Jerusalemiin. Hän ratsasti aasilla Jerusalemiin, ja kansa heitti hänen eteensä tielle palmunlehviä.

Tiedetään, että Syyriassa ja Egyptissä palmusunnuntain juhlaa on vietetty jo 300-luvulla. Lännen kristityille palmusunnuntain juhla vakiintui 600-luvun kirkossa. Nykyisin koko Suomessa palmusunnuntain perinteeseen kuuluu muun muassa, että lapset käyvät virpomassa pajunoksat käsissään.

Palmusunnuntain ajankohta vaihtelee vuosittain. Pääsiäinen on kevätpäiväntasausta seuraavan täydenkuun jälkeinen sunnuntai, ja palmusunnuntaita vietetään viikkoa ennen sitä. Tänä vuonna palmusunnuntai on 25.3. Kirkoissa päivän liturginen väri on violetti tai sininen. Alttarilla palaa kaksi kynttilää.

Yle Radio 1 lähettää palmusunnuntain radiojumalanpalveluksen Joensuun kirkosta klo 10.00. Jumalanpalveluksessa saarnaa kirkkoherra Petri Rask. Ohjelma on kuultavissa lähetyksen jälkeen Yle Areenassa.

Wed Mar 21 13:17:00 EET 2018