Seurakuntien talvitapahtumissa ulkoillaan Yhteisvastuukeräyksen hyväksi

Oulun seurakunnissa järjestetään tulevana viikonloppuna useita pirteitä talvitapahtumia, joihin on vapaa pääsy.

Iloista mäenlaskua Hintan talvi-iloittelussa vuonna 2017

Osa tapahtumien sisällöstä on maksullista ja tuotto ohjataan Yhteisvastuukeräykseen.  Tänä vuonna Yhteisvastuukeräys torjuu nälkää Suomessa ja maailman katastrofialueilla.

Pateniemessä Kuivasojan koulun pihalla (Pateniementie 2) ulkoillaan lauantaina 24.2. kello 12–14.  Perheen pikkuväelle on tarjolla perinneleikkejä, poniratsastusta ja onnenpyörä. Mäkeäkin pääsee laskemaan, eli oma pulkka kannattaa ottaa mukaan. Nälissään ei tarvitse reippailla, sillä pihalla on myynnissä hernekeittoa, makkaraa, laskiaispullia, kahvia ja arpoja.  Järjestelyistä vastaavat Tuiran seurakunta ja Lions Club.

Kiimingissä Jäälin Majalla (Rantakuja 10) voi auttaa hiihtämällä Yhteisvastuuhiihdossa sunnuntaina 25.2. kello 12–13. Numerolappuja jaetaan hiihtäjille kello 11.30 lähtien. Jäälinjärven jäällä hiihdetään omaan tahtiin maksimissaan tunnin ajan kilometrin mittaista latua joko perinteisellä tai luistelutyylillä. Hiihtäjä hankkii itselleen kannustusjoukkoja eli sponsoreita, jotka maksavat sopimansa kierroshinnan tai könttäsumman hiihtäjälle ja siten Yhteisvastuulle.  Leikkimielisen koko perheen talvitapahtuman toteuttaa Lions Club Jääli.

Samana sunnuntaina 25.2. kello 13–15 Hintan seurakuntatalossa (Hintantie 89) ja Hovisuon kentällä on mukavaa tekemistä kaiken ikäisille vauvasta vaariin. Talvi-iloittelun ohjelmassa on muun muassa reki- ja vankkuriajelua, keppihevoskisat, arpajaiset, onnenpyörä sekä makkaraa ja pientä purtavaa puffetista. Oulun Luistinkerhon naistaitoluistelijat esiintyvät ja Oulujoen kirkon nallet kiertelevät lapsia jututtamassa. Mäenlaskua varten kannattaa ottaa oma liukuri tai pulkka mukaan. Talvi-iloittelun järjestävät Oulujoen seurakunta, Tervapartio ja LC Oulu/ Myllyoja-Haapalehto. Tilaisuuden tuotto menee Yhteisvastuukeräykselle ja alueen lapsille ja nuorille.

Hiihtolomaviikolla tiistaina 6.3. kello 10–13 Koskelan seurakuntakodilla (Koskelantie 86) vietetään Tuiran seurakunnan Nallen Talvipäivää ulkoillen ja paistamalla makkaraa Nallen kanssa. Seurakuntakodin alakerrassa on kahvila ja käsityömyyntipöytä Yhteisvastuun hyväksi. Tapahtumaan voi ottaa mukaan omaan nallen tai pukeutua pikkunalleksi kotoa lähtiessään.

Yhteisvastuukeräys auttaa lähellä ja kaukana

Yhteisvastuu on lähimmäisenrakkauden kansanliike, joka auttaa hädänalaisia syntyperään, uskontoon tai poliittiseen vakaumukseen katsomatta Suomessa ja kehitysmaissa.  60 % keräyksen tuotosta menee kehitysyhteistyöhön ja katastrofiapuun, 20 % vuosittain valittavaan kohteeseen Suomessa ja 20 % kirkon ja seurakuntien tekemään avustustyöhön.

Suomessa vuoden 2018 keräysvaroin tuetaan taloudellisesti vaikeassa tilanteessa eläviä ihmisiä yhteistyössä Kirkon diakoniarahaston ja paikallisseurakuntien kanssa. Ulkomailla yhteisvastuuvaroin autetaan katastrofien ja konfliktien aiheuttamissa hätätilanteissa pahiten kärsineitä ihmisiä. Avun vie perille Kirkon Ulkomaanapu.

Lisätietoja Yhteisvastuukeräyksestä: www.oulunseurakunnat.fi/yhteisvastuu ja www.yhteisvastuu.fi

Valokuvassa mäenlaskua viime vuoden Talvi-iloittelusta Hintasta.
Kuvaaja: Sanna Krook

Julkaistu 19.2.2018