Vapaaehtoistyötä voi tehdä myös laulaen

Lauluystävä vierailee muistisairaiden luona
Laulavat_ystavat01_L.jpg

Oulun seurakunnissa on mahdollista tehdä monenlaista vapaaehtoistyötä. Musikaalinen voi toimia vapaaehtoisena lauluystävänä muistisairaalle ihmiselle.

Oululainen Pirkko Malm on käynyt laulamassa reilun vuoden verran. Musiikilliseen vapaaehtoistyöhön hän innostui työkaverinsa innoittamana hieman ennen eläkkeelle jäämistä. Malm kiertää laulamassa pienessä lauluporukassa noin kerran kuukaudessa.

”Täältä saa myös uusia tuttuja! Eikä tämä vie paljoa omaa aikaa. Laulaminen antaa paljon, siitä saa hyvän mielen”, Malm summaa.

Lauluystävät kiertävät pääasiassa hoivakodeissa. Muistisairaan ihmisen kanssa lauletaan lauluja, jotka ovat hänelle tuttuja yleensä jo lapsuudesta.

Toimintaa koordinoi seurakunnan yhteyshenkilö, joka yhdessä palvelukodin kanssa suunnittelee missä, milloin ja kenen luona lauluystävä vierailee. Myös omaiset voivat toivoa laulavan ystävän vierailua. Vapaaehtoisena lauluystävänä toimii tällä hetkellä noin sata henkilöä.

Tehtävään annetaan koulutus yleensä syksyisin, mutta mukaan pääsee myös muulloinkin ottamalla yhteyttä omaan seurakuntaan. Oulun seurakuntien yhteyshenkilöiden yhteystiedot löytyvät osoitteesta www.oulunseurakunnat.fi/apua-ja-tukea/vanhuksilleLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

Oulun seurakuntien vapaaehtoistoiminnasta löytyy lisää osoitteesta www.oulunseurakunnat.fi/vapaaehtoistoimintaLinkki avautuu uudessa välilehdessä ja www.vapaaehtoistyo.fi

Oulun seurakunnissa toimii myös vanhustyön pastori. Markku Palosaaren yhteystiedot: p. 044 316 1420, markku.palosaari@evl.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Kuvateksti: Pirkko Malmilla on kuvassa violetti villatakki ja värikäs huivi. Kuva: Anna-Mari Kilpijärvi.

2018-01-04 10:04:01.0