Kiitollinen kädenpuristus yhdistää sukupolvet

Kiitollinen kädenpuristus kuullaan itsenäisyyspäivänä.

Pyhän Tuomaan kirkossa pidetään sukupolvet yhdistävä musiikkihetki itsenäisyyspäivänä 6. joulukuuta. Kello 15 käynnistyvässä Kiitollinen kädenpuristus -esityksessä on mukana niin lapsia kuin sodan omakohtaisesti kokeneita ihmisiä. Teemallisen teoksen lähtökohtana ovat ihmiskohtalot, joiden kautta tuodaan esille satavuotiaan Suomen tarina. Evakon, lotan ja sotaveteraanin äänet kuuluvat erityisesti laulujen väliin käsikirjoitetuissa rukouksissa.

Samalla kiinnitetään huomiota siihen, ettei sota ole loppunut maailmasta. Vaikka me iloitsemme itsenäisyydestämme, maailmassa on yhä ihmisiä, jotka tarvitsevat tukea ja turvaa.

Esityksen sanoittaja, säveltäjä ja käsikirjoittaja on oululainen Liisa Vilppola. Kiitollinen kädenpuristus on Vilppolalta kiitollisuuden osoitus menneille sukupolville, sillä hänen oma isänsä taisteli rintamalla ja äiti oli evakossa. ”Sotaveteraanin tyttärenä itsenäisyys ei ole koskaan tuntunut itsestään selvältä, vaan sodalla on aina ollut oman isäni ja sota-ajan eläneiden ihmisten kasvot”, Vilppola sanoo.

Menovinkit 4.-10.12.2017

Juha Kinnusen valokuvia esillä su 10.12. saakka Karjasillan kirkossa kirkon aukioloaikoina. Oululaisen valokuvaajan näyttelyssä on esillä kuvia lähialueen lisäksi myös muualta Pohjois-Suomesta itsenäisyyden juhlavuoden kunniaksi. Huom! Valokuvia näyttelystä on tämän viestin liitteenä.

Kunnianosoitus ke 6.12. kello 9.45 Oulun tuomiokirkon kirkkotarhan sankarihaudalla ja tämän jälkeen sanajumalanpalvelus kello 10 Oulun tuomiokirkossa (Kirkkokatu 3a). Toimittaa Niilo Pesonen ja avustaa Ari-Pekka Metso. Kanttorina Henna-Mari Sivula ja urkurina Lauri-Kalle Kallunki. Mukana Pohjan Laulu ja Veteraanikuoro. Lähetys kuullaan myös virtuaalikirkossa osoitteessa www.virtuaalikirkko.fi

Jumalanpalvelus ke 6.12. kello 10 Ylikiimingin kirkossa (Kirkkomäki). Toimittaa Olavi Isokoski ja kanttorina Leo Rahko. Mukana myös Hohde-kuoro. Kunnianosoitus, seppeleenlasku ja kunniavartio sankarihaudoilla. Kirkkokahvit seurakuntatalossa.

Suomi Finland 100 –itsenäisyyspäivän juhla ke 6.12. kello 12 Ylikiimingissä Vesaisenlinnassa (Vesaisentie 6). Musiikkipitoisen juhlan tervehdyssanat lausuu kotiseutuyhdistyksen puheenjohtaja Kyösti Rasi ja juhlapuheen pitää rovasti Jouni Riipinen. Tilaisuuden lopuksi kenttälounas.

Sanajumalanpalvelus ke 6.12. kello 10 Yli-Iin kirkossa (Kirkkokuja 4). Toimittaa Matti Jurvelin, kanttorina Anja Hyyryläinen. Mukana myös Yli-Iin kirkkokuoro. Seppeleen lasku sankarivainajien haudoille.

Juhlajumalanpalvelus ke 6.12. kello 10 Oulunsalon kirkossa (Uhrikirkonkuja 2).  Toimittaa Jukka Joensuu, avustaa Petri Satomaa. Kanttoreina Anna-Kaisa Pitkänen ja Anna Kälkäjä. Kirkkoväärti Seppo Puolitaival. Seppeleenlasku sankarihaudalla ja kunniavartio. Jumalanpalveluksen jälkeen lounas ja kahvit Toimitalon Yläsalissa.

Itsenäisyyspäivän juhla ke 6.12. kello 12 Oulunsalon kirkossa (Uhrikirkonkuja 2). Esiintyjinä Hanna Vapaavuori, Anna-Kaisa Pitkänen, Anna Kälkäjä sekä lapsikuoro. Juhlaa varten voit halutessasi pukeutua kansallispukuun.

Itsenäisyyspäivän juhlajumalanpalvelus ke 6.12. kello 10 Kiimingin kirkossa (Kirkonniementie 8). Toimittaa Pauli Niemelä ja avustaa Seija Helomaa. Kanttorina Jarkko Metsänheimo. Mukana poikakuoro Pohjantähdet. Jumalanpalveluksen jälkeen kunniakäynti sankarihaudoilla, puhe Kiimingin Sotaveteraaniliiton puheenjohtaja Seppo Matilainen.

Itsenäisyyspäivän juhla ke 6.12. kello 12 Kiimingin seurakuntakeskuksessa (Kirkonniementie 6). Tervetulosanat lausuu lukiolainen Riku Kuusijärvi ja juhlapuheen pitää aluemyyntipäällikkö Heikki Ketola.

Sanajumalanpalvelus ke 6.12. kello 10 Haukiputaan kirkossa (Kirkkotie 10). Liturgi Jaakko Tuisku ja messudiakoni Pekka Rintamäki. Kanttorina Hannu Niemelä. Mukana myös Haukiputaan mieskuoro.

Seppeleen lasku sankarivainajien haudoille ke 6.12. kello 9.45 ja sen jälkeen Suomen Itsenäisyyden Juhlajumalanpalvelus kello 10 Oulujoen kirkossa (Oulujoentie 69). Toimittaa Antti Leskelä ja avustaa Ilkka Mäkinen. Kanttorina Lauri Nurkkala. Tekstinlukijoina kaupunginvaltuutetut Satu Haapanen ja Juha Vuorio. Tilaisuudessa avustaa partiolippukunta Tervapartio. Oulujoen alueen järjestöt tuovat tilaisuuteen omat lippunsa. Tilaisuuteen toivotaan juhlallista pukeutumista tai kansallispuvun käyttöä.

Kunnianosoitus ja Suomi 100 -kunniavartio ke 6.12. kello 11 Oulun hautausmaalla (Intiöntie 6). Toimittaa Satu Saarinen. Ainutlaatuisessa kunniavartiossa sankarihaudalla seisoo samanikäinen mies kuin vainaja oli kaatuessaan.

Itsenäisyyspäivän jumalanpalvelus ke 6.12. kello 13 Oulun kaupunginsairaalan ala-aulassa (Kiviharjuntie 5). Toimittavat sairaalapastorit Sami Puolitaival ja Juha Tahkokorpi. Musiikista vastaavat kirkkomuusikko Taina Voutilainen sekä Esa Rättyä (kitara) ja Pauliina Sormunen (huilu).

Kiitollinen kädenpuristus -musiikkihetki ke 6.12. kello 15 Pyhän Tuomaan kirkossa (Mielikintie 3). Sukupolvet yhdistävä musiikkihetki toteutetaan lauluryhmän, lapsikuoron ja oululaisten muusikoiden yhteistyönä. Tilaisuuden jälkeen tarjolla monikulttuuriset juhlakahvit.

Itsenäisyyspäivän sävelhartaus ke 6.12. kello 16.30 Oulun tuomiokirkossa (Kirkkokatu 3a). Järjestää Oulun NMKY ja Oulun tuomiokirkkoseurakunta. Käsiohjelma 5 euroa.

Evankelisten opiskelijoiden ilta ke 6.12. kello 17 Koskelan seurakuntakodissa (Koskelantie 86). Juhlien juhlat.

Kuva SA-kuva

Julkaistu 30.11.2017.