Seimet välittävät joulun sanomaa

Kuvassa jouluseimi

Oulun alueen kirkoissa ja kappeleissa on jälleen esillä erilaisia seimiasetelmia. Tänä jouluna Oulun seurakunnilla on kaksi uutta seimeä, joista toinen on äskettäin valmistuneessa Pikkukirkossa ja toinen Oulun seurakuntatalon ala-aulassa.

Oulun tuomiokirkon kirkkopuistossa sijaitsevan Pikkukirkon seimeä voi ihastella kirkon ikkunoiden läpi. Valaistu seimi on tyyliltään perinteinen puisine hahmoineen ja lattialle aseteltuine olkineen. Seurakuntatalon ala-aulassa on puolestaan moderni versio, jossa asetelman hahmot on tuotu tähän päivään. Jyrki Vaaramon rakentama ja Mirjami Nikulan pukema ja somistama seimi ottaa kantaa maailmanlaajuiseen pakolaisuuteen.

Suurin osa seimistä on esillä 2. joulukuuta lähtien ja niitä voi ihastella loppiaiseen saakka. Osa seimistä täydentyy vähitellen adventin aikana ja saa lopullisen muotonsa vasta jouluna.

Kirkkojen ja kappeleiden lisäksi seimiä voi Oulussa löytää eri puolilla kaupunkia. Kansainvälinen seiminäyttely on nähtävissä Oulun kaupunginteatterilla 2.–20.12. Lisäksi 2. joulukuuta alkavalla seimivaelluksella voi seimiä ihastella kirkkojen ja kappeleiden ohella muun muassa piispantalolla, liikehuoneistoissa ja näyteikkunoissa loppiaiseen saakka. Kaikkiin seimivaelluskohteisiin on vapaa pääsy.

Oulun kirkkojen ja kappeleiden jouluseimet 2017

Keskustan seurakuntatalo

Keskustan seurakuntatalon ala-aulassa (Isokatu 17) on Jyrki Vaaramon rakentama ja Mirjami Nikulan pukema ja somistama seimi-asetelma. Perinteisestä poikkeavassa seimiasetelmassa on tutut hahmot tuotu tähän päivään. Seimi kommentoi osaltaan meneillään olevaa maailmanlaajuista pakolaisuutta ja muistuttaa siitä, että Jeesus perheineen joutui lähtemään pakomatkalle.

Pikkukirkko

Oulun tuomiokirkon kirkkopuistoon (Kirkkokatu 3) on rakentunut syksyn aikana Pikkukirkko. Lasten oman Pikkukirkon seimi on nähtävillä adventin aatosta alkaen. Ylikiiminkiläinen Erkki Pöyskö on lahjoittanut pikkukirkon lattialle perinteiset jouluoljet.

Oulun tuomiokirkko
Oulun tuomiokirkossa seimi on esillä ensimmäisestä adventista loppiaiseen. Seimen rakentaa Englanninkielisen Leikkikoulun eskariryhmä torstaina 30.11.2017.

Karjasillan kirkko
Karjasillan kirkon (Nokelantie 39) jouluseimen on toteuttanut käyttökeramiikkaan erikoistunut taiteilija Silja Mustaparta. Mustaparran toteuttama seimi siunattiin käyttöön joulukuussa 2007. Seimi on esillä ensimmäisestä adventista alkaen.

Kastellin kirkko
Kastellin kirkossa (Töllintie 38) on esillä seimiasetelma pienoiskoossa. Hahmot on toteutettu lyijyjalkanukketekniikalla. Materiaalina käytetty kierrätysmateriaalia: mm. talli on rakennettu veneen tuhdon pohjalaudoista ja paimenten keto vanhoista verhoista nukkamattotekniikalla. Seimen on toteuttanut diakoniatyöntekijä Sirpa Kemppainen. Seimi on esillä ensimmäisestä adventista loppiaiseen.

Pyhän Andreaan kirkko
Pyhän Andreaan kirkon (Sulkakuja 8) pihalla nähdään talli ja täysikokoinen (1:1) jouluseimi. Seimen ensimmäinen vaihe (talli, seimi ja aasi) on nähtävillä ensimmäisenä adventtina. Jouluseimi täydentyy jokainen adventtisunnuntai ja on täydellinen jouluaattona.

Tuiran kirkko ja Pyhän Tuomaan kirkko
Tuiran kirkossa (Myllytie 5) ja Pyhän Tuomaan kirkossa (Mielikintie 3) joulun kertomus eletään seuraavasti: Kuoriin tuodaan ensimmäisenä adventtina jouluseimen tyhjä eläinsuoja. Samalla ensimmäiset hahmot Maria, Joosef sekä aasi lähtevät matkalle kirkon taka-osasta. Viikosta 50 lähtien Jeesus lapsi lepää seimessä, ympärillään Maria ja Joosef, Idän tietäjät, paimenet sekä lampaiden, härän ja aasin eläinhahmot, enkeli ja joulun tähti. Jouluseimen hahmot on valmistanut nukketaiteilija Leena Takalo.

Pyhän Luukkaan kappeli

Pyhän Luukkaan kappelissa (Yliopistokatu 7) on adventista loppiaiseen esillä oma jouluseimiasetelmansa, jonka henkilö- ja eläinhahmot ovat pienoiskoossa alustaansa kiinnitettynä. Sen on valmistanut Olavi ja Pirkko Perälä.

Oulujoen kirkko

Oulujoen kirkon (Oulujoentie 69) perinteinen seimiasetelma täydentyy pikkuhiljaa adventin aikana siten, että Jeesus-lapsi syntyy seimiasetelmaan jouluaattona.

Yli-Iin kirkko
Yli-Iin kirkon (Kirkkokuja 4) seimiasetelma täydentyy pikkuhiljaa adventin aikana siten, että Jeesus-lapsi syntyy seimiasetelmaan jouluaattona.

Ylikiimingin kirkko

Ylikiimingin kirkossa (Kirkkomäki) jouluseimi otetaan esille jouluaattona ja se on esillä joulun ajan.

Haukiputaan kirkko
Haukiputaan kirkon (Kirkkotie 10) jouluseimi on esillä kirkon etuosassa viikon 51 alussa. Kapaloitu Jeesus-vauva laitetaan seimeen jouluaattona. Seimen on tehnyt Antti Holma.

Jäälin kappeli, Kiiminki
Jäälin kappelissa (Rivitie 9) on jouluseimi, joka näkyy myös kappelin ikkunasta ulos. Seimi on esillä ensimmäisestä adventista loppiaiseen.

Oulunsalon kirkko
Oulunsalon kirkossa (Uhrikirkonkuja 2) on esillä keraaminen seimi ensimmäisestä adventista loppiaiseen.

Arkistokuva Heidi Jääskeläinen

Julkaistu 29.11.2017