Kansainvälinen seiminäyttely Oulussa jo XI kertaa

Kansainvälinen seiminäyttely on liittynyt oululaiseen joulun odotukseen jo runsaan kymmenen vuoden ajan.
Kuvassa Piispantalon jouluseimi. Kuva: Anna-Maija Vuorma

Tiedote 24.11.2017

Kansainvälinen seiminäyttely koostuu Kaupunginteatterin ala-aulassa sijaitsevasta seimivitriinistä, johon on koottu seimiä eri puolilta maailmaa niin yksityisiltä ihmisiltä kuin yhteisöiltä. Seiminäyttely on avoinna Kaupunginteatterissa 2.12. – 20.12.2017 teatterin aukioloaikoina.

Toinen osa näyttelyä on seimivaellus oululaisissa kirkoissa sekä keskustan eri kohteissa. Seimivaelluksen kartta sekä seimikuvaukset löytyvät osoitteesta www.tiernakaupunki.fi. Seimivaellus jatkuu loppiaiseen asti.

XI Kansainvälinen seiminäyttely avataan lauantaina 2.12.2017 klo 15.00 – 15.30 Oulun Kaupunginteatterin ala-aulassa.  Avajaisissa on mukana katolisen kirkon lasten esittämä joulukuvaelma.

Lisäksi kaikkien suurten kirkkokuntien edustajat esittävät jouluisen tervehdyksen. Ekumeenisuus on keskeistä kansainväliselle seiminäyttelylle. Joulu on jakamattoman kristikunnan juhla.

Uutuutena kirkkojen seimiperheessä on Oulun tuomiokirkon kirkkopuistoon rakennettu Pikkukirkko. Piispantalon jouluseimi on myös kasvanut. Seimen suunnittelija ja toteuttaja, veistostaiteilija Pasi Jäntti on tehnyt seimelle kaksi rauhankyyhkystä muistuttamaan taivaallisesta rauhasta tässä levottomassa maailmassa.

Seiminäyttelyn avajaisten ohjelma

Jouluista musiikkia

« Joulukuvaelma, Nasaretin Pyhän Perheen Seurakunnan lapset,

ohjaajana Lucia Bettini, Katolinen kirkko

« Joulun viesti, Isä Donbosco, Oulun katolisen seurakunnan kirkkoherra

« Joulun sana, Isä Tuukka Rantanen, Oulun ortodoksinen seurakunta

« Näyttelyn avaus, piispa Samuel Salmi, Oulun hiippakunta

Maa on niin kaunis …

Seiminäyttelyn avajaisten jälkeen voimme liittyä lyhtykulkueeseen, joka vaeltaa joululaulujen soidessa klo 15.30–16.00 Rotuaarin pallon luota Tuomiokirkon eteen klo 16 alkavaan Hoosianna-juhlaan.

Hoosianna-juhlan jälkeen klo 16.30–18.00 on glögitarjoilua Tallikappelissa, Piispantalon jouluseimellä, Hallituskatu 3.

(Julkaistu 24.11.2017)

2017-11-24 12:43:02.0