Vuoden viimeinen vihkihetki joulukuun lopussa

Vuoden viimeinen vihkihetki järjestetään perjantaina 29.12. klo 15–18 Oulun tuomiokirkossa.
Vihittävä pari kävelee kohti alttaria.

Vihkihetkeen ei ilmoittauduta etukäteen, vaan parit vihitään saapumisjärjestyksessä. Mukaan tarvitaan esteettömyystodistus, joka on hankittu viimeistään seitsemän vuorokautta ennen vihkimistä jommankumman vihittävän kotiseurakunnan kirkkoherranvirastosta. Joulun takia esteiden tutkintaa on hyvä pyytää hyvissä ajoin.

Vihkipari voi kutsua kirkkoon läheisiään todistamaan vihkihetkeä, mutta tarvittavat kaksi todistajaa löytyy myös seurakunnan puolesta. Vihkimisen jälkeen on tarjolla hääkakkua ja kahvit hääparille ja kahdelle todistajalle tuomiokirkon kryptassa. Vihkitoimitus ja juhlakahvit ovat maksuttomia.

Esteiden tutkintaa on pyydettävä etukäteen

Kirkollisen vihkimisen edellytyksenä on, että molemmat vihittävät ovat rippikoulun käyneitä ev.-lut. kirkon jäseniä. Kirkollinen vihkiminen on mahdollista myös silloin, kun toinen vihittävistä kuuluu johonkin muuhun kristilliseen kirkkokuntaan ja toinen vihittävistä on rippikoulun käynyt ev.-lut. kirkon jäsen.

Esteiden tutkinnassa varmistetaan, että parilla on oikeus mennä naimisiin. Todistuksesta tulee käydä ilmi kirkollisen vihkimisen edellytykset.

Oulun ev.-lut. seurakunnissa avioliiton esteiden tutkintaa tehdään arkipäivisin kello 9–16 seurakuntien keskusrekisterissä, osoitteessa Isokatu 17, p. 08 3161 310. Pyynnön esteiden tutkinnasta voi jättää myös mihin tahansa Oulun seurakuntien kirkkoherranvirastoon.

Esteiden tutkinnan pyyntölomakkeen voi tulostaa osoitteesta www.oulunseurakunnat.fi/esteidentutkinta.

Jotain lainattua morsiamelle Domista

Juhlapukeutumiseen apua saa Dom second hand –putiikista. Putiikista on mahdollista lainata morsiuspukuja, kenkiä ja huntuja häihin.

Dom sijaisee Vanhan Pappilan vintillä, osoitteessa Asemakatu 6. Käynti on sisäpihalta. Dom on avoinna keskiviikosta perjantaihin kello 12–18.

Dom on osa Oulun tuomiokirkkoseurakunnan nuorten ja nuorten aikuisten toimintaa.

Kuva: Sanna Krook
Julkaistu: 22.11.2017