Seurakuntalaisia kutsutaan Piispantarkastuksen tilaisuuksiin!

Ensi viikolla keskustellaan eutanasiasta sekä kuullaan bossanovaa ja jazzia uruilla
kuvassa piispa samuel salmi kauppakeskus valkeassa

Oulun seurakuntayhtymässä ja Oulun tuomiokirkkoseurakunnassa  on piispantarkastus ensi viikolla 22.-26.11.

Piispantarkastuksessa Oulun hiippakunnan piispa Samuel Salmi tapaa seurakunnan ja seurakuntayhtymän työntekijöitä, luottamushenkilöitä ja seurakuntalaisia sekä tutustuu seurakunnan toimintaan ja alueen palveluihin.

Piispa Salmi vierailee piispantarkastuksen aikana muun muassa Galleria Harmajassa Pikisaaressa ja Oulun ortodoksiseurakunnassa.

Piispa vierailee säännöllisin väliajoin hiippakuntansa seurakunnissa. Piispantarkastus on satoja vuosia vanha instituutio. Tarkastuksen sijaan nykyään voisi paremminkin puhua keskustelusta ja kehitystyöstä.

Piispantarkastuksen aloitushartaus on torstaina 23.11. kello 9 Oulun hautausmaan (Intiön) kappelissa.

Sairaalassa Eutanasia-keskustelupaneeli to 23.11.

Oulun yliopistollisessa sairaalassa järjestetään piispantarkastukseen liittyvä Eutanasia-keskustelupaneeli torstaina 23.11. kello 10.15–11. 45. Paikkana on Oysin luentosali 10, sisäänkäynti B3.

Paneelin puheenjohtajana toimii vatsaelinkirurgian dosentti Vesa Koivukangas. Panelisteina ovat piispa Samuel Salmi, syöpätautien ja sädehoidon erikoislääkäri Eeva Rahko, kokemusasiantuntijana Raili Saarenpää, erikoissairaanhoitaja Anitta Koivisto, hoitotyön lehtori Pia Mäenpää. Myös yleisö voi osallistua keskusteluun.

Urkukonsertissa jazzia ja bossanovaa pe 24.11.

Osana piispantarkastusta on myös Oulun tuomiokirkon urkurin Péter Marosvárin sekä unkarilaisen Ildikó Pogányn levynjulkaisukonsertti Oulun tuomiokirkossa perjantaina 24.11. kello 19. Urkukonsertissa kuullaan muun muassa jazzia, bossanovaa ja rumbaa. ”Uruilla voi soittaa melkein mitä vain, jos musiikki on sovitettu hyvin”, Marosvári toteaa.

Yleinen piispantarkastus sunnuntaina 26.11.

Yleinen piispantarkastus on sunnuntaina 26.11. kello 10 alkavan messun jälkeen Oulun tuomiokirkossa. Tuolloin piispa kertoo piispantarkastuksen tulokset ja antaa arvionsa seurakunnasta.

Seurakuntalaiset ovat tervetulleita seuraamaan yleistä piispantarkastusta. Tilaisuudessa on mahdollisuus myös esittää kysymyksiä ja kommentteja seurakunnasta. Piispantarkastuksen jälkeen on tarjolla kirkkokahvit Keskustan seurakuntatalolla, Isokatu 17.

Piispantarkastuksen aikataulu:

Torstaina 23.11.

klo 9–9.45 Aloitushartaus, Oulun hautausmaan kappeli

klo 10.15–11.45 Eutanasia-seminaari yhdessä OYS:n kanssa, OYS, Oysin luentosali 10, sisäänkäynti B3.

Perjantaina 24.11.

klo 19–20 Konsertti: Péter Marosvárin levynjulkaisukonsertti, Oulun tuomiokirkko (yleisötilaisuus)

Sunnuntaina 26.11.

klo 10 Messu ja piispantarkastus, Oulun tuomiokirkko