Oulun tuomiokirkon valoteos korostaa tilan tuntua

Lux Aeterna on osa Oulun kaupungin Lumo-festivaalia
Lux Aeterna -valoteos tuomiokirkossa

Oulun tuomiokirkko pukeutuu uuteen asuun perjantaina 17. marraskuuta, kun sen sisätiloihin tuodaan Lux Aeternaksi nimetty valoteos. Teoksen on suunnitellut teatterivalaistuksen ammattilainen Jari Haavikko, joka halusi lopputuloksen korostavan kohteen tilallisia ulottuvuuksia.

”Tavoitteenani on tuoda esille kirkon korkeutta ja avaruutta. Korkeutensa puolesta tuomiokirkko on ainutlaatuinen kohde tämän festivaalin mittakaavassa”, oululainen Haavikko toteaa.

Kirkkorakennuksella on kahtalainen rooli, sillä siellä voidaan jakaa sekä yhteisöllisiä kokemuksia että hiljentyä oman sisäisen maailman äärelle. Ikuista valoa tarkoittava Lux Aeterna pyrkii antamaan tilaa näistä jälkimmäiselle eli kävijän sisäiselle kokemukselle.

Suunnittelussa Jari Haavikolla on ollut vapaat kädet. Ainoa seurakunnan esittämä toivomus koski lasimaalauksia, joiden toivottiin pääsevän teoksessa oikeuksiinsa. ”Nämä osat teoksesta näkyvät myös ulospäin.”

Tämänkertainen Lumo-festivaali on viides ja sen pääviikonloppu on 17.–19. marraskuuta. Festivaalialue on Oulun ydinkeskustassa, jossa valaistaan erityisesti historiallisia rakennuksia. Tuomiokirkko on avoinna valoteokseen tutustumista ja hiljentymistä varten iltaisin 17.–29.11. Tänä aikana kirkossa on myös tapahtumia, kuten yökirkko ja Fiat Lux – Organ show –konsertti.

Julkaistu 7.11.2017

2017-11-07 09:36:55.0