Menovinkit viikolle 45: Isyystutkija Jouko Huttunen antaa vinkkejä vanhemmuuteen

isä ja lapsi käsi kädessä

Suomalaisen isyyskeskustelun tienraivaaja Jouko Huttunen saapuu puhumaan isyydestä ensi maanantaina käynnistyvälle Miesten viikolle. Huttunen pohtii Nuorten Ystävien keskustoimistolla miehen roolia kasvattajana. Hän kertoo, mikä miehen hoivassa on erityistä ja ainutlaatuista lapsen näkökulmasta katsottuna ja antaa eväitä siihen, kuinka jokainen isä voi halutessaan kehittyä paremmaksi.

Jouko Huttunen pitää kaksi luentoa, joista maanantain tilaisuus on avoin kaikille isille ja kasvattajille. Tilaisuuteen voi ilmoittautua 3. marraskuuta saakka osoitteessa vanhempien.akatemia@nuortenystävät.fi. Tiistain luento on suunnattu kasvatusalan ammattilaisille.

Valtakunnallista Miesten viikkoa vietetään perinteisesti isänpäivään päättyvällä viikolla. Oulussa Miesten viikolla pohditaan tänä vuonna erityisesti vanhemmuuteen ja hyvinvointiin liittyviä kysymyksiä.

Oulun ev.-lut. seurakuntien menovinkit 6.11.–12.11.2017

Isyystutkija Jouko Huttunen: Pojasta mieheksi ja tytöstä naiseksi hoivaavan isän saattelemana ma 6.11. kello 18 ja ti 7.11. kello 8.30 Nuorten ystävien keskustoimistolla (Torikatu 28). Luennot ovat osa Miesten viikon tapahtumia.

Käy isänmaataan kohti ain –konsertti ma 6.11. kello 19 Oulunsalon kirkossa (Uhrikirkonkuja 2). Mieskuoro Weljet, musiikinjohto Joonas Vatjus ja piano ja urut Aaron Ahola.

Tuntematon sotilas –konsertti ti 7.11. kello 18 Oulun tuomiokirkossa (Kirkkokatu 3a). Isänmaallista musiikkia Suomi 100 –hengessä. Konsertissa esiintyvät Oulun seurakuntien, konservatorion ja Oulu-opiston puhallinorkesteri Virtuoso ja Tornion Mieskuoro. Kapellimestareina toimivat Sauli Orbinski ja Esa Lappi ja kuoronjohtajana Johanna Keränen. Ohjelma on 10 euroa ja sitä saa tuomiokirkon ovelta. Veteraanit ilmaiseksi. Konsertti on osa kirkkomusiikkiviikkoja.

Miesten eroilta ti 7.11. kello 17.30 Vanhassa pappilassa (Asemakatu 6). Avointa keskustelua erosta miesten kesken. Pohditaan sitä, onko ero helpotus vai järkytys. Ei ennakkoilmoittautumista. Eroilta on osa Miesten viikon tapahtumia.

Teemu Syrjälä: Elinvoimainen mies – löydä ja vahvista omaa jaksamistasi ti 7.11. kello 18 Oulun pääkirjaston Pakkalan salissa (Kaarlenväylä 3). Luento on osa Miesten viikon tapahtumia.

Isältä pojalle –elokuva ke 8.11. kello 17.30 Oulun pääkirjaston Pakkalan salissa (Kaarlenväylä 3). Elokuvan jälkeen keskustelua. Elokuvailta on osa Miesten viikon tapahtumia.

Duo Sahan Pojat, Markus Pätsi ja Samuel Halonen, ke 8.11. kello 17.30 Hyvän mielen talossa (Kauppurienkatu 23). Vapaa pääsy. Musisointi on osa Miesten viikon ohjelmistoa.

Teemu Syrjälä: Elinvoimainen mies –työpaja to 9.11. kello 12 Hyvän mielen talossa (Kauppurienkatu 23). Harjoitellaan rentoutumista, yhteistä jakamista ja miehen elämän haasteellisia asioita. Ennakkoilmoittautuminen 3.11. mennessä. Työpaja on osa Miesten viikkoa.

Luther – Raamatun kääntäjä ja selittäjä to 9.11. kello 18 Tuiran kirkossa (Myllytie 5). Teologian tohtori Keijo Nissilä luennoi  Lutherista Raamatun kääntäjänä ja selittäjänä. Yleistajuinen luento on suunnattu kaikille aiheesta kiinnostuneille.

Erityislasten isien saunailta to 9.11. kello 18 Myllyojan asukastuvalla (Jokivarrenpolku 5). Tapahtuma on osa Miesten viikkoa.

Fauren Requiem –konsertti to 9.11. kello 19 Kiimingin seurakuntakeskuksessa (Kirkonniementie 6). Kiimingin seurakunnan kamarikuoro ja Haukiputaan kirkon kamarikuoro esittävät Jarkko Metsänheimon johdolla Fauren Requiemin. Solisteina Tomi Punkeri ja Saara Puolitaival. Vapaa pääsy, ohjelmamaksu on 10 euroa.

Kiedo meidät tarinaan –satutuokio pe 10.11. kello 10 Oulun pääkirjaston lastenosaston satusopessa (Kaarenväylä 3). Mieskaveri Martti lukee lapsille. Satutuokio kuuluu Miesten viikon ohjelmaan.

Topi Linjama: Muuttuva isyys –luento pe 10.11. kello 17 Oulun pääkirjaston Pakkalan salissa (Kaarlenväylä 3). Isä ja isätyöntekijä Topi Linjama Pelastakaa Lapset ry:stä kertoo, mistä mies saa vanhemmuuden rakennuspalikkansa. Luento on osa Miesten viikon tapahtumia.

Sovinnon aurinko –puolustusvoimien alueellinen kirkkojuhla pe 10.11. kello 18 Oulun tuomiokirkossa (Kirkkokatu 3a). Musiikista vastaavat Lapin sotilassoittokunta ja Reserviläiskuoro. Kirkkojuhla kuuluu Kirkkomusiikkiviikkojen ohjelmaan.

Tämä huone, tämä hetki. Jukka & Tove Leppilampi, Marzi Nyman ja Maria Ylipää konsertoivat pe 10.11. kello 19 Karjasillan kirkossa (Nokelantie 39). Konsertti on osa seitsemälle paikkakunnalle ulottuvaa kiertuetta.

Isien ja lasten aamupala 11.11. kello 9 Oulunsalon seurakunnan toimitalossa (Vattukuja 2). Isäinpäivän aattona on tarjolla monipuolinen aamupala, hauskoja toimintarasteja, rentoa yhdessäoloa ja juhlava arvonta. Aamupala on maksuton.

Aika on tullut. Näytelmä Lutherista ja reformaatiosta la 11.11. kello 17 Hintan seurakuntatalossa (Hintantie 89). Vauhdikas ja hauska näytelmä uskonpuhdistaja Martti Lutherista valottaa syitä, jotka aikaansaivat kuuluisat teesit. Näytelmän ohjaaja ja toinen näyttelijöistä on kirkon kulttuuripalkinnolla palkittu kirkkodramaturgi Jouni Laine.

Meänkielinen messu Oulujoen kirkossa su 12.11. kello 10. Meänkielinen messu on tavallinen messu, jossa puhutaan meänkieltä. Toimittaa Satu Kreivi-Palosaari.

Suomi 100 –itsenäisyysjuhla Karjasillan kirkossa su 12.11. kello 15. Esityksen on kirjoittanut ja koonnut Esko Takkula. Kahvitarjoilu.

Oulujoen lapsi- ja nuorisokuoro aCorden 15-vuotisjuhlakonsertti su 12.11. kello 18 Oulujoen kirkossa (Oulujoentie 69). Mukana Mido, Oulun Sotaveteraanikuoro, Pyhän Tuomaan lapsikuoro, Elena ja Mihail Savikin (laulu), Anu Vuorenmaa (laulu), Anu Arvola (kuoronjohtaja), Riitta Piippo (piano), Leena Poikela (piano), Hannu Sirén (piano), Greta Hovi-Pietilä (viulu), Rike Pietilä (kitara), Elmo Pietilä (sello) ja Anna Haanpää-Vesenterä (kuoronjohtaja). Vapaaehtoinen ohjelmamaksu 5 euroa.

Julkaistu 2.11.2017

2017-11-02 10:22:01.0